Szélessávú kapcsolat helyi megoldásokkal

Dübörög a légi árufuvarozási piac, és további növekedésre kell számítani, mondják a Kühne + Nagel hazai szakemberei is, akiket a nyár eleji Ferihegyre történt költözésük apropóján kaptunk mikrofonvégre. A mostani ideiglenes irodahelyükről tovább vándorolnak majd a reptér piacbővülési hullámot meglovagló Cargo City bázisába, amely a tervek szerint 2019 második felében készül el. Ez fog magyar érdekeltségű szélessávú kapcsolatot biztosítani a világ légi áruforgalmában, amiből természetesen a Kühne + Nagel is kiveszi a maga részét.

– Milyen piaci részesedéssel bír a cégcsoport, illetve a magyar leányvállalat az air cargo piacon?

Szabó László (SZ. L.): – A Kühne + Nagel globális szinten évente több mint 1,6 millió tonna árut szállít a nagy nemzetközi légikikötők és az ügyfelek egyedi igényei által meghatározott állomások között. Kiemelkedő minőségű légi szállítmányozási szolgáltatásokat kínálunk világszerte 350 irodánk és több mint 6600 szakértő kollégánk segítségével. Statisztikákkal alátámasztva (a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség, az IATA és a piaci adatokat szolgáltató WorldACD alapján) a hazai légi iroda a kezelt exportvolumen, azaz a budapesti feladások tekintetében piac vezetőnek számít. A vállalatcsoport közép-kelet-európai régiójának részeként, amely immár Németországot is magába foglalja, a német vásárlóerő is komoly versenyelőnnyel támogatja a tevékenységünket. Mindemellett társaságunk nagy hangsúlyt fektet a rendszeres közúti kapcsolódások alkalmazására (az ún. linehaul tevékenységre) a nagyobb európai (például frankfurti vagy amszterdami) régiós elosztóközpontok (gateway-ek, hubok) között, amiről ugyan nem áll rendelkezésre hivatalos összegzés, de feltehetőleg ezekkel a mennyiségekkel számolva is elsők vagyunk a magyar légi fuvarozási piacon. Az importforgalmunk tekintetében dobogós helyre sorolom magunkat; noha ezt a volument is kifejezetten nehéz mérni, sőt, még megbecsülni is a nagyságrendjét az előbb említett gateway-es megoldások miatt. Ami a szállított termékcsoportokat illeti, különösen aktív szerepet vállalunk az autó- és a hightech ipari szegmensekben. A gyógyszeripari jelenlétünk szintén fontos; Magyarországon piacvezetők vagyunk, és jelenleg egyedüliként rendelkezünk IATA CEIV minősítéssel. Ugyanakkor az ipari termékek és a napi fogyasztási cikkek (FMCG) szegmensében, valamint az élelmiszeriparban is egyre markánsabban vagyunk jelen.

– Minek köszönhető az említett elsőség?

Panker-Balla Bettina (P-B. B.): – A fenti intermodális üzleti koncepcióban kiemelten sikeres, mondhatni példaértékű a Kühne + Nagel működése, nemcsak a költséghatékonyság miatt, hanem státuszkövetési oldalról is. Az innovatív informatikai rendszerünk maximális kontrollt biztosít, amit a megbízóink nagyra értékelnek. A küldeményt háztól házig követjük és ellenőrizzük hálózatunkban. A kiscsomagok szállításától a teljes kapacitás lekötésig megbízható szolgáltatásokat biztosítunk. Annak érdekében, hogy csökkentsük a forgalmas útvonalak csúcsidőszakainak kapacitáshiányát, rendszeres charterjáratokat indítunk. Hozzáteszem, hogy az óriási rendszerméret ellenére meg tudtuk őrizni rugalmasságunkat, amivel a vevőink felmerülő igényeit – kölcsönösen nyitott partneri hozzáállással – testre szabottan biztosítjuk. Ez azt jelenti, hogy a vállalat kereskedelmi tudatossága jegyében választhatjuk a helyi lehetőségeket vagy a céges (régiószintű) megoldásokat, amennyiben azokat kedvezőbbeknek ítéljük meg. Ebbe az irányba – a hubokról visszafordulva – a versenytársainknál előbb léphettünk. Úgy vélem, hogy egészséges egyensúlyban sikerül tartanunk ezt a kétféle megközelítést, és külön büszke vagyok rá, hogy a budapesti repülőteret mint helyi piacot mindig is támogathattuk az itt kezelt árumennyiségekkel. Itt kell megemlítenünk, hogy kiváló együttműködésben dolgozunk a román Kühne + Nagel irodával, és a balkáni (délszláv, szerb) vonalon is támogatjuk az irodák működését.

– Hogyan készülnek a volumennövekedésre a téli időszakban?

L.: – Az alkalmazott rendszerünk magas fejlettségénél fogva – számos automatikus algoritmussal, nem igényelve kézi rögzítést, beavatkozást – alapvetően a piaci átlag alatti létszámmal dolgozunk, ami nagyban hozzájárul a termelékenységünk példaértékű mutatóihoz. A szabad humán kapacitások jól felhasználhatók a fellendülő piaci környezet teremtette többletfeladatok kezelésére. Ugyanakkor helyi és regionális belső képzésekkel, valamint diákprogrammal is építkezünk, folyamatosan gondoskodva az utánpótlásról. A belső auditokkal pedig az adminisztratív és minőségbiztosítási folyamataink megfelelőségére törekszünk. A cégcsoport nagy erősségének tartom, hogy a rendszereinket folyamatosan fejlesztjük, napjainkban a digitalizálás irányába.

– Milyen példával illusztrálható ez?

P-B. B.: – Kulcsfontosságú az egységes rendszer az egész Kühne + Nagel hálózaton belül: egy nyelvet beszélünk, egy képet nézünk a monitoron, még pénzügyileg is ugyanaz a fejlett szoftver szolgál ki minket. Ezenkívül az automatizálás magas fokát emelném ki. Továbbá egyre több olyan ismétlődő, adminisztrációs feladatot (adatellenőrzések, státuszfrissítések, probléma esetén régiós szintű beavatkozások stb.) végeznek el a vállalatcsoporton belül a belgrádi és thessaloniki Shared Service Center (SSC) háttéroperátorai, amelyeket optimalizált időgazdálkodás okán szervezünk ki hozzájuk. Ezáltal a helyi operátor az ügyféllel és a helyi légitársasággal többet foglalkozhat, és a szolgáltatásunk operációszinten is erős és hatékony ügyfél- és szállítmánykezeléssel valósulhat meg.

– Hogyan tervezik megelőzni idén az évvégi felfutás nehézségeit, elkerülve az air cargo tavalyi káoszát?

  1. L.: – Már az elmúlt évben is azt hittük, hogy 2016 után nem jöhet nagyobb kapacitáshiány és díjemelkedés, aztán egy évvel ezelőtt mégis minden összekuszálódott. Mindazonáltal szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert csak kisebb, kezelhető fennakadásokat kellett megtapasztalnunk a főszezon viharai közepette, és miközben az egész légi piacot tornádó tépázta, a hubrendszerünk ismét kiemelkedően vizsgázott az árukezelésben. A hálózatunk alközpontos (subgateway-es) bővítése, így Bécs és/vagy Budapest szerepének növelése lendíthet még a gördülékenységen a jövőben, hiszen Frankfurt és Amszterdam kapacitásai végesek.

NÉVJEGYEK

Szabó László külföldi felsőfokú logisztikai-külkereskedelmi végzettséggel több mint 10 évet dolgozott az integrátor ágazatban, majd csaknem 20 éven át a hazai légi szállítmányozásban szerzett értékesítési és operációs tapasztalatokat különböző vezető beosztásokban. A Kühne + Nagel kötelékében 6 éve tevékenykedik: először üzletfejlesztéssel foglalkozott, 2015 óta a légi üzletágat vezeti. Panker-Balla Bettina a Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Karának logisztikai szakirányú diplomájával rendelkezik. Másfél éves kitérőt követően, 13 évvel ezelőtt a Kühne + Nagelhez igazolt. Ez idő alatt több pozícióban is kipróbálta magát a cégen belül. Több mint 7 évig volt légi export menedzser, majd 2015 óta a légi szállítmányozás üzletfejlesztési vezetője.

CÉGNÉVJEGY

A Kühne + Nagel a világ több mint 100 országában, 1300 helyszínen, több mint 79 ezer munkatársával a világ egyik vezető szállítmányozó és logisztikai vállalata. Sikere és erős piaci pozíciója elsősorban a legmodernebb IT-alapú támogatással nyújtott tengeri, légi és közúti szállítmányozásban, szerződéses logisztikában és ellátásiláncmenedzsmentben rejlik. 1992-es alapítása óta a Kühne + Nagel Magyarország folyamatosan bővítette szolgáltatásainak körét, aminek köszönhetően a magyar logisztikai piac egyik vezető szolgáltatójává vált, három egymást követő évben is elnyerve „Az év szállítmányozója”-díjat. Ma a magyar vállalat már 5 telephelyen, több mint 200 ezer négyzetméter raktárterülettel és több mint 1800 magasan képzett munkatársával áll ügyfelei rendelkezésére. A légi üzletág itthon csaknem 30 főt foglalkoztat.