NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Guruló laboratórium

Guruló laboratórium

A Shell és az AirFlow Company azzal a céllal tervezte és építette meg a Starshipet, a különlegesen hatékony kamiont, hogy megmutassa, mit lehet elérni az energiafelhasználás csökkentése terén a szállítmányozásban.

A legmodernebb technológiával felszerelt tehergépkocsi 3700 km hosszú – Kaliforniától Floridáig tartó – küldetése alatt 68,9 tonnakilométer/liter teherszállítási hatékonyságot ért el, amely 2,5-ször nagyobb, mint a 27,8 tonnakilométer/literes észak-amerikai átlag. Az alkalmazott teherszállítási hatékonyság mutató egy sokkal relevánsabb mérőszáma az energiafelhasználásnak a szállítmány A-ból B-be történő eljuttatása esetén, mivel egyidejűleg veszi figyelembe a szállítmány súlyát, illetve a mozgatáshoz felhasznált üzemanyagot. A viszonyítási alapként használt amerikai adatok valahol az ázsiai és európai átlagadatok között, középen helyezkednek el.

Mi több, a 33 112 kg súlyú Starship (mely súlyból 18 098 kg volt a rakomány) összesített átlagfogyasztása 3,8 km/l volt, ezzel szintén felülmúlva az amerikai 2,7 km/l átlagot, a legjobb fogyasztás az út alatt pedig 4,2 km/l volt. Emellett azt is kiszámolták, hogy ha mind a kétmillió amerikai kamion a Straship teherszállító hatékonyságával rendelkezne, akkor évente 229 millió tonnával kevesebb lenne a széndioxid-kibocsátás az országban.

Ezeket a méréseket egy független szervezet, az Észak-Amerikai Tanács a Hatékony Teherszállításért (NACFE) auditálta, egy fedélzeti telematikai rendszer segítségével. Az eredmények nagyon időszerűek, hiszen a globális szállítmányozási szektor régóta keresi a megoldást arra, hogyan csökkentse az üzemanyag-fogyasztást a maximális rakomány mellett, úgy, hogy közben csökkentik a költségeket, és megfelelnek az üzemanyag-fogyasztási előírásoknak.

Ezt a kiemelkedő teherszállítási hatékonyságot a Shell kenőanyagok és a fokozott aerodinamikai kialakítás – a speciálisan kialakított, szénszálas vezetőfülke, a teljes oldalsó takarás a pótkocsi teljes hosszában, a Cummins X-15 motor, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az intelligens vezetési megoldások – együttesen tették lehetővé.