Tíz akkumulátorgyárra lenne szükség Európában

Ahhoz, hogy az elektromos gépkocsik elterjedjenek, elengedhetetlenül szükség van elegendő akkumulátorra.

Becslések alapján az elektromos közúti járművek piaca globális viszonylatban 250 milliárd dolláros lesz. Eddig Ázsia a meghatározó a területen, ezt támasztja alá például, hogy egyetlen fontos akkumulátorgyártó sem származik Európából. Brüsszel mindenképpen változtatni akar ezen, és már ki is adta a jelszót: Európában több mint 10 nagy akkumulátorgyártó üzem felépítésére van szükség.

Az ipar egyelőre visszafogottan reagált. A Volkswagen Salzgitterben épített fel egy kísérleti üzemet, de azt még nem lehet tudni, hogy a társaság beszáll-e az akkumulátorok gyártásába. A Daimler a szászországi Kamenz városában hoz létre egy akkumulátorgyárat, de ott alapvetően az Ázsiában vásárolt eszközöket dolgozzák majd fel. A Bosch szintén gondolkodik azon, hogy beszálljon az üzletbe. A gond az, hogy ehhez hatalmas beruházásokra van szükség. A Bosch menedzserei úgy vélték, hogy 20 százalékos piaci részesedés megszerzéséhez legalább 20 milliárd eurót kellene befektetni.

Az Európai Bizottság segítene a vállalatoknak azáltal, hogy lehetővé teszi az egyes tagállamoknak a célzott támogatások nyújtását. Emellett elősegítenék a határokon átnyúló projekteket. A szakemberek szerint naivitás lenne azt gondolni, hogy a jövőben is bármikor olcsón lehet majd megvásárolni a világpiacon az elektromos autók akkumulátorait. Csak a saját európai gyártókapacitás biztosíthatja azt, hogy a kontinens beleszólhasson a területen az új szabványok kidolgozásába.

 

alternativenergia.hu