Kényelmesen és könnyedén

Nyilvánvaló előnyökkel lépteti piacra új, innovatív, ügyfélbarát termékét az üzemanyag- és szervizkártya-szolgáltató társaság: egy egységes fedélzeti eszköz szerte Európában, egy számla, egy szolgáltató, amivel az útdíjfizető fuvarozóvállalkozások régi vágya teljesül, hiszen megállás nélkül szelhetik át Európa útjait például Budapesttől Hamburgig. Az átjárható útdíjmegoldás, az UTA One áprilisi bevezetése kapcsán kérdeztük Réthy Kinga ügyvezető igazgatót.

– Milyen forgalommal zárta az UTA 2017-et?

– Nagyon sikeresen: 2016-hoz képest mintegy 20 százalékkal növeltük az árbevételünket. A lendület nem torpant meg az idei I. negyedévben sem, és reményeink szerint az év további részében is folytatódik. A bővülés külső oka a fuvarozási-szállítmányozási szegmens növekedése, másrészt köszönhető a szolgáltatási palettánk szélesedésének is. A belföldi piacon új UTA-kártyaelfogadó partnerek csatlakoztak hozzánk, mint például az EDO üzemanyaghálózat, ahol a kártyás ügyfeleink igen kedvező áron tudnak tankolni most már hazánkban is. Hozzájárult az eredményes működésünkhöz, hogy az előnyös útdíjszolgáltatásaink már jelenleg is több ország útdíjfizetését lefedő, interoperábilis készülékekkel elérhetőek kínálatunkban.

– Ezen a téren az UTA milyen lépéselőnyben van a versenytársakkal szemben?

– A jelenleg piacon lévő átjárható útdíjmegoldásokkal az UTA már eddig is az egyik vezető szolgáltató volt Euró- pában, hiszen több, mint tíz éve kínálunk olyan ügyfélbarát rendszereket, amelyek egyetlen fedélzeti eszközzel (például Multibox, 2016-tól a Telepass EU) lehetővé teszik a több országban történő elektronikus útdíjfizetést. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően ez év áprilisában elkezdtük értékesíteni újdonságunkat, az UTA One-t, amely mérföldkő az útdíjfizetési eszközök piacán, hiszen ezzel az egy készülékkel megállás nélkül szelhetjük át Európa útjait. Annak érdekében, hogy ügyfeleink számára a lehető legjobb megoldást kínálhassuk, indulás előtt alaposan teszteltük az új eszközt. A Strasbourgtól Salzburgig (Brüsszelen, Calais-n keresztül) történő valós, kilométerenként végzett próba során az UTA One megbízható autópályadíj-megoldásnak bizonyult.

– Miért érdemes ezt az eszközt választani?

– Nagy könnyebbség a nemzetközi fuvarozásban érdekelt vállalkozásoknak, hogy nem kell minden országra külön útdíjfizető eszközöket beszerezniük és felragasztgatniuk a szélvédőre, hanem egy készülékkel bonyolíthatják le a teljes útdíjfizetést. Azon vállalkozások, akik most váltanak UTA One-ra, már utoljára vesznek útdíjfizető készüléket. Hatalmas előnye még, hogy az érintett országokat az „over the air” technika révén az ügyfél személyre szabottan aktiválhatja, deaktiválhatja. Az UTA One készülék használatával egyes országokban még kedvezményeket is kaphatnak az útdíjból. Ugyancsak kényelmes a felhasználóbarát megrendelési és regisztrációs folyamat, amely magyar nyelven is elérhető a http://one.uta.com/hu/ oldalon. Ezenkívül az UTA One a modern technológiai háttérnek hála egyéb hozzáadott szolgáltatásokkal is bír, mint például flottamenedzsment-, parkolási és kompszolgáltatás.

– Mi akadályozza az eszköz azonnali kiterjesztését valamennyi európai országra?

– Ez év tavaszán az alábbi országok útdíjfizetését lehet UTA One-nal megoldani: Belgium (illetve Liefkenshoek alagút), Franciaország, Olaszország, Ausztria, Lengyelország (A4), Portugália, Spanyolország. Még 2018 III. negyedévében csatlakozik Németország, illetve Skandinávia a felsoroltakhoz. Mivel ez komplex technikai felkészültséget és hátteret igényel az országok és a fejlesztőcégek részéről is, a különböző országok más-más időpontban csatlakoznak a rendszerhez. Terveink szerint a következő etapban Magyarország, Bulgária, Hollandia lép színre, majd a többi EU-ország is. Ügyfeleink ezen országokat egy egyszerű kattintással aktiválhatják majd az UTA One készülékükön.

– Mit terveznek 2018-ra?

– Az UTA az egyik európai piacvezető kártyaszolgáltató, egyúttal felkészült e vezető szerepének megerősítésére és fejlesztésére a jövő EETS-megoldásai terén (ld. keretben. A szerk.). Meg vagyunk győződve arról, hogy az átjárható költséghatékony fedélzetiegység-megoldások iránti igény növekedése tovább folytatódik a nemzetközi áruforgalom bővülése és az európai szállítási és logisztikai iparra nehezedő, emelkedő költségek miatt. Amint lekerülnek a szélvédőkről a különböző útdíjfizető készülékek, egy eszközzel és egy számlával, kényelmesen és könnyedén csökkenthetők a fuvarozótársaságok adminisztrációs terhei is. Ez a tény bizakodással tölt el bennünket, hogy dübörgő növekedésre számítsunk ebben az évben.

MI AZ EETS?

Az Európai Elektronikus Útdíj Rendszer (European Electronic Toll Service, EETS) egy készülékkel történő biztosítása EU-irányelv (2004/52 EG) alapján az Európai Bizottság döntése volt 2009-ben. Az EETS azt tervezi, hogy hozzáférést biztosít minden európai útdíjas úthoz egyetlen szerződéssel és egy fedélzeti készülékkel (On-Board Unit, OBU), egyetlen EETS-szolgáltatón keresztül. Az európai útdíjrendszerek sokfélesége és műszaki bonyolultsága akadályozza, hogy egész Európában egyetlen szolgáltató rendezze az útdíjakat. Néhány útdíjkörnyezetben az egy fedélzeti egységet használó (átjárható) megoldások jelzik, hogy műszakilag ez megvalósítható. A fő probléma máshol keresendő: megfelelő jogi és kereskedelmi viszonyokat kell bevezetni. Az újonnan létrehozott, átjárható útdíjmegoldások nagy lépést jelentenek annak megvalósításában, hogy egyetlen fedélzeti egységet használjanak minden európai útdíjkörnyezetben. M