Cél az elővárosi közlekedés megújítása

Cél az elővárosi közlekedés megújítása

A MÁV-csoport és a Dunaújvárosi Egyetem kutatás-fejlesztési megállapodást kötött a „HÉV-motorvonatok műszaki rendszereinek felújításáról és optimalizálásáról”.

A 20 millió forint keretösszegű, határozatlan időre szóló szerződés aláírását alapos szakmai egyeztetések előzték meg, melyek során a MÁV-HÉV Zrt. Jármű Üzemeltetési Igazgatóságának szakemberei részletesen bemutatták a Dunaújvárosi Egyetem kutatói számára a megoldandó műszaki problémákat. Bár a régebbi járműtípusok esetében a felújítás már nem gazdaságos, de az MXA szerelvények modernizációja gazdaságilag megfontolandó, mivel innovatív korszerűsítésük után ezek akár még további 12–20 évig is üzemeltethetők. A motorvonatok felújításának kettős célja van: egyrészt a berendezések korszerűsítése, másrészt az utasok komfortérzetének javítása. A most megkötött szerződés összhangban áll az ország újraiparosítását elősegítő Irinyi-tervvel is, amelynek egyik fő célja a kutatás-fejlesztésre fordított összegek emelése.

A kutatás-fejlesztési megállapodást a társaság részéről Sánta Zoltán üzemeltetési vezérigazgató-helyettes és Balogh László jármű-üzemeltetési igazgató látta el kézjegyével. A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta: „A társaság nyitott az új generáció szakmai elképzeléseire, amelyeket ha ötvözünk a HÉV-szakemberek sokéves tapasztalatával, hatékonyan újulhat meg az elővárosi közlekedés.” Az egyetemet dr. András István rektor és Kiss Ádám Sándor kancellár képviselte. Az intézmény rektora beszédében kiemelte: „A két szervezet a műszaki fejlesztési és innovációs kérdésekben is megtalálta a kölcsönös előnyöket, és bízunk benne, hogy a duális képzések terén is sikerül továbbfejleszteni az együttműködést.”

A szakemberek az üzemlátogatások során az alábbi főbb megoldandó műszaki feladatokat határozták meg: az utastér fűtésszellőzésének átalakítását, a motorvonatok levegős hálózatának korszerűsítését, a kerék-sín kapcsolat optimalizálását, valamint a motorvonatokon diagnosztikai rendszerek kiépítését. Ez utóbbi azért fontos, mert jelenleg a hibák felderítése teljes egészében a karbantartó személyzetre hárul. A járművek diagnosztikai rendszerekkel történő felszerelésének köszönhetően viszont a járművezetők menet közben is visszajelzést kaphatnak a berendezések működéséről.A partnerek egyetértettek abban, hogy az együttműködés akkor a leghatékonyabb, ha a Dunaújvárosi Egyetem elméleti és tudományos hátteret biztosító kutatói, valamint a MÁV-HÉV sokéves szakmai gyakorlattal és tapasztalattal rendelkező munkatársai szorosan együttműködve dolgozzák ki a legcélravezetőbb műszaki megoldásokat.