A kereslet stabil, és növekszik

Wáberer Lívia 2018. február elseje óta ismét betölti a BILK Logisztikai Zrt. vezérigazgatói posztját, amelyet kislánya születése és gondozása miatt adott át egy időre Czakó Gézának. Visszatérése Magyarország legnagyobb egybefüggő logisztikai raktárvárosának élére ugyanolyan feszített időszakra esik, mint amilyent a részvénytársaság akkor élt meg, amikor először vette át az irányítást: 2012-ben a logisztikai park legjelentősebb, csaknem 30 ezer négyzetméteren aktív bérlője költözött át másik ingatlanba, és hiányát rövid időn belül pótolni kellett. Most a BILK egy nyilvános aukció során lebonyolított akvizíció eredményeképpen 7,4 hektárral, több, mint 10 százalékkal növelte meglévő területét, és máris megkezdődtek az ingatlan hasznosításának előkészületei.

Wáberer Lívia, a BILK Logisztikai Zrt. vezérigazgatója

 –  Merész lépésnek tűnik a bővítés. Ilyen nagy lenne a kereslet a Budapest környéki logisztikai parkok iránt? Hiszen nemcsak a BILK, hanem számos más raktárlétesítmény is folyamatosan bővíti kapacitásait.

–  Minden sikerhez kell egy kis merészség, de a konkrét kérdésben teljesen nyugodt vagyok: a kereslet stabil, és növekszik. Igaz, hogy versengenek egymással a logisztikai parkok annak következtében, hogy a logisztikai szolgáltatások növekedése egyre több kapacitást igényel. A fogyasztáshoz kapcsolódó szolgáltatások ugyanis világszerte – és így Magyarországon is – nagyobb mértékben növekednek, mint maga a felhasználás. Ebben pedig a logisztikának jelentős szerepe van, mivel azonos mennyiségű árut egyre több és egyre kifinomultabb logisztikai szolgáltatással lehet eljuttatni a felhasználókhoz. Előrejelzések szerint az ilyen szolgáltatások iránti kereslet a jövőben is nagyobb mértékben fog növekedni, mint az árukibocsátás. Kielégítéséhez infrastruktúrára van szükség, amit elsősorban a logisztikai parkok képesek biztosítani.

–  Ez az elmélet. A gyakorlatban mi támasztja alá azt a nagyléptékű fejlesztést, amire most Önök készülnek?

–  Higgye el, semmibe nem kezdünk bele, aminek kockázatait százszor ne ellenőriztünk volna! Így volt ez a BILK megalapításakor is, amikor az Ócsai út végén még csak egy 100 hektáros ugar volt. Kevesen bíztak abban, hogy a BILK Logisztikai Zrt. rövid idő alatt Magyarország egyik legnagyobb intermodális logisztikai központjává válik. Wáberer György azonban minden létező körülményt mérlegelve 2003-ban belekezdett abba a fejlesztésbe, amelynek eredményeként ma 70 hektáron összesen 160 ezer négyzetméter raktár- és 20 ezer négyzetméter irodakapacitást kiváló gazdasági eredménnyel működtetünk. A BILK Logisztikai Zrt. árbevétele éves szinten meghaladja a 3,5 milliárd forintot. A Budapesti Intermodális Logisztikai Központ vonzereje azóta is folyamatos, az M0 jelentős bővítése és meghosszabbítása, valamint a gazdaság általános fejlődésének eredményeként pedig még tovább növekedett. Intermodális logisztikai parkunk közel van a legjelentősebb nemzetközi cél- és tranzitútvonal-kereszteződésekhez, önálló lehajtója az autópálya körgyűrűről gyors és egyszerű elérést biztosít. A szerves vasúti kapcsolatot a konténerterminál szomszédsága jelenti, és úgy a vízi, mint a légi cargo tízegynéhány kilométeren belül elérhető. Ez a központi elhelyezkedés biztosítja bérlőink számára célcsoportjaik gyors és gazdaságos elérését Budapesten és Közép-Magyarországon, valamint Közép-Európa legfontosabb piacain.

–  A kedvező fekvés fontos, de azért önmagában ma már nem elég. Az M0-ás mellett, illetve Budapest közvetlen közelében elhelyezkedő logisztikai parkok hasonló erényeket tudnak felmutatni.

–  Igaz, hogy Budapest vonzáskörzetének logisztikai piacán összesen csaknem 2 millió négyzetméternyi raktárterület van, de az is tény, hogy ez a hatalmas kapacitás csúcsra van járatva. Alig 4 százalék áll üresen, amit akár a működéshez tartozó természetes cserékkel együtt járó értéknek is tekinthetünk. A fejlődés egy évtizede folyamatos, és továbbra is gyorsul: csak a tavalyi év IV. negyedévében több mint 62 ezer négyzetméterrel bővült az ipari állomány, 4 új ingatlant adtak át. Amit azonban a BILK kínál bérlőinek, az egy magas színvonalú, ügyfélfókuszú ingatlanbérbeadás és üzemeltetés. A vállalkozás töretlen sikere a logisztikai ingatlanhasznosítás Wáberer György által kifejlesztett egyedi koncepcióján alapul. A mi alapvető célkitűzésünk, hogy az ingatlanbérbeadás és -üzemeltetés keretein belül egy komplex minőségi raktár-logisztikai szolgáltatáscsomag valósuljon meg és teljes körű logisztikai és informatikai infrastruktúrát biztosítsunk a legköltséghatékonyabb üzemeltetés mellett. Ez partnereink számára több, mint két tucat logisztikai szolgáltatás igénybevételét teszi lehetővé az ellátó, gyűjtő, termelő funkciókon túl a nagykapacitású gyártási rendszerek kiszolgálásán, a konszignációs raktározáson, a veszélyes áruk raktározásán és a finishing logisztikai funkciókon keresztül a konfekcionálásig, végcsomagolásig vagy végszerelésig. Mindezt kiegészítjük azzal, hogy hivatalt működtet nálunk a Magyar Posta, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, valamint igénybe lehet venni a személy- és teherautómosót is. Területünkkel határos Magyarország egyik legnagyobb konténerterminálja. Az ide érkező áruk raktározása és feldolgozása részben a logisztikai központ csarnokaiban zajlik, részben onnan történik továbbításuk is. Ehhez a széles kínálathoz kapcsolunk terveink szerint hamarosan további 30 ezer négyzetméter raktár- és raktárirodai kapacitást.

–  Amíg az Ön irodájába értem, nagy, szinte belvárosi forgalmat tapasztaltam a raktárvárosban. Nem zsúfolt már egy kicsit a BILK?

– Éppen ebben a viszonylagos területi koncentrációban rejlik a BILK egyik versenyelőnye. Partnereink, akik igénybe veszik a sokféle szolgáltatást, egyfajta logisztikai piacteret alkotnak. Ha valamelyik bérlőnek egy keresleti csúcsidőszakban átmenetileg valamennyi többletkapacitásra van szüksége, ezt a BILK-en belül valamelyik partnerünk általában piaci alapon rendelkezésre tudja bocsátani. Ugyanez igaz a szolgáltatásokra is. Ilyen ad-hoc igények kielégítésére máshol aligha van lehetőség.

–  Minden kapacitásbővítés általában együtt jár a kihasználtság, azaz az eredménytermelő képesség csökkenésével. Nem tart ettől?

–  Az új kapacitások általában azért jönnek létre, mert eleve meglévő igényeket elégítenek ki, ezért emiatt nem aggódom. A már meglévő raktárcsarnokok kihasználtsága a bérlőink számára rendelkezésre álló, az előbb említett előnyök miatt állandóan igen magas szinten van. A BILK Logisztikai Zrt. kapacitása 2012-re elérte a 171 ezer négyzetméter raktár- és irodaterületet, amelynek kihasználtsága 2012-ben 97,1 százalék, egy évvel később 96,4 százalék, 2014-ben 96,9 százalék volt – és jelenleg is meghaladja a 97 százalékot. Egyébként ágazati szinten is elmondható, hogy az üresedési ráta 2017 végére újabb rekordalacsony szintre, 4 százalékra csökkent. A nettó abszorpció a IV. negyedévben 73 650 négyzetmétert tett ki, ami 2009 óta a legmagasabb érték.

–  Mennyire segíti Önt a munkájában Wáberer György?

–  Amikor azt mondom, hogy mindenben, akkor ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy beleszól a munkámba. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a mellette munkával töltött másfél évtized alatt megismertem szinte minden gondolatát, döntési szempontjait és módszereit.

–  Hogyan alakult a kapcsolata a tulajdonossal?

– Munkatársi kapcsolatunk 20 éves koromban kezdődött, ekkor kerültem a Volán Tefu logisztikai részlegéhez, a jelenlegi Waberer’s Logisztikai Kft. elődjéhez. A 30 ezer négyzetméter területű Közdűlő utcai raktár- és irodaingatlan jó terep volt a tanuláshoz. Itt Wáberer György mellett Marján Miklóssal, Barna Zsolttal és másokkal dolgozhattam együtt. A logisztikai asszisztensi munka azt jelentette, hogy gyakorlatilag mindennel foglalkoztam, a létra minden lépcsőfokán jártam. Az egyre bonyolultabb feladatok megkövetelték, hogy felsőfokú tanulmányokba kezdjek. A humán erőforrás menedzsment is érdekelt, ezért beiratkoztam a Pécsi Tudományegyetemre, ahol – az Emberi Erőforrás Tanszéken – személyügyi szervezői diplomát szereztem. Friss tudásomat a Waberer’s Holding Zrt. HR-vezetőjeként kamatoztattam, majd Wáberer György mellett voltam vezérigazgatói asszisztens. Ebben az időszakban még intenzívebben vettem részt a rendkívül szerteágazó feladatok technikai koordinálásában, miközben mélységében megismerhettem a cégcsoport struktúráját, a kiaknázható szinergiákat. Sokat tanultam Wáberer Györgytől a tárgyalási technikák alkalmazásáról, a döntéseket megelőző egyeztetések és elemzések értékeléséről. A tulajdonos a BILK Logisztikai Zrt. vezérigazgatói felelősségével 2012-ben ruházott fel. Ezt a feladatot 2015 elejéig láttam el, majd átvettem a Waberer’s International HR-igazgatói posztját, amit gyermekem megszületéséig elláttam. Összefoglalva kérdésére azt a tömör választ is adhatom, hogy miközben teljes önállósággal vezetem a BILK Logisztikai Zrt.-t, minden intézkedésemben és döntésemben Wáberer György szellemiségét követem, és teljesítem tulajdonosi elvárásait.

Ez a cikk a NavigátorVilág január-februári számában jelent meg.