Cél a pontosság és a könnyű kezelhetőség

A 2017-es év bővelkedett változásokban. Az iData Kft . felismerve ezeket  szinte azonnal reagált új fejlesztésekkel, illetve adta meg a megoldásokat a  felmerült új ügyféligényekre – tudtuk meg Szabó Lajos ügyvezető  igazgatótól.

MEGNYUGTATÓ MEGOLDÁS

Sikeresen zárult az útdíj-visszajelző készülék új funkciójának tesztelése, nullára csökkent a hibás   tengelyszámokból adódó e-útdíj bírságok száma a bevezetés óta. A tengelyszám-állítás jelentési kötelezettségének elmulasztásából alkalmanként akár 135 ezer forintos bírsággal is sújthatják a fuvarozócégeket – erre kínál megoldást az iData új fejlesztése, amely a sofőrkabinban figyelmezteti a vezetőt a tengelyszám helyes megadására. „A fuvarozók jellemzően kétféle megoldást alkalmaznak. Az egyik, hogy éjjel-nappal alkalmazott fuvarszervező diszpécser ül a központban, és neki jelentik le a sofőrök, ha valahol le-, illetve felkapcsolnak pótkocsikat a tehergépjárműre. A másik megoldás, hogy maguk a sofőrök állítják be a fedélzeti eszközön, amikor változik a tengelyszám. Mindkét esetben a humán erőforráson múlik, nem felejtik-e el eljuttatni az információt a Bevallási Közreműködőkön keresztül a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatóhoz (NÚSZ)” – mutat rá az eddigi gyakorlatra Szőke András, az iData Kft. szakértője. Havi szinten tetemes bírságok jönnek össze abból, hogy a le- és felkapcsolás után elmarad a tengelyszám átállítása, vagy épp amiatt, mert a sofőr nem kap időben visszaigazoló jelzést, hogy a NÚSZ útdíjrendszere, a HU-GO rögzítette-e a beküldött információt. Az iData egyedi fejlesztése most már lehetővé teszi, hogy a korábban alkalmazott LED-es jelzések mellett minden gyújtásráadásnál hangjelzést ad a sofőrnek, amely addig folytatja a pittyegést, amíg a sofőr nem adja meg, hogy változatlan vagy megváltozott tengelyszámmal folytatja-e útját az előző megállás után.

– Visszatekintve az elmúlt évre miket könyvelhetnek el sikertermékeknek?
– Az egyik szolgáltatáscsoportban említhetjük a precíziós üzemanyagkontrollt és a NAV-norma alapú üzemanyag-elszámolást, a másikban a tachográf-letöltést és a külföldi minimálbér- számítást.

– Nézzük az előbbit: ez hogyan működik?
– Alapvetően három módszer áll rendelkezésre az üzemanyagfogyás mérésére: az úszós szintmérő, az átfolyásmérő és a kapacitív szonda. Az úszós szintmérő pontossága gyakorlatilag megegyezik a CAN buszos üzemanyagszint- mérő által mutatott adatokéval. A gyári szintmérő jelére csatlakozni olcsó, viszont nem ad pontos eredményt, csak nagyjából lehet a mérési értékekre támaszkodni. Általában véve a felső mintegy 10 százaléknyi üzemanyagot egyáltalán nem látja (a mérőúszó felakad), ami a sofőrök által ismert és gyakran kihasznált hiba. Bár egy jó minőségű átfolyásmérő nagyon pontos, ám tapasztalataink szerint a legkönnyebb ezt megkerülni, átkötni stb. Ráadásul a tankban lévő üzemanyag mennyiségét nem képes mérni, így a leszívások és mellétankolások okozta veszteségekre nem képes pontosan rámutatni, azok helye és ideje nem meghatározható általa. Mi elsősorban a kapacitív elven működő szondát ajánljuk, mert érdemes a legjobb minőségű és a legtöbb információval szolgáló üzemanyagmérő berendezést választani. Tapasztalataink és a visszajelzések szerint Európa egyik legpontosabb ilyen rendszere az iTrack Üzemanyagkontroll Rendszer. Ezzel a több, mint 99 százalék pontosságú rendszerrel akár pár deciliter üzemanyageltérés is egyértelműen kimutatható. A saját fejlesztésű és gyártású eszközünk segítségével a legtöbb ügyfelünk akár többmillió forintos felesleges üzemanyagköltséget takarított már meg.

– Milyen előnyökkel jár az iTrack NAV-norma alapú üzemanyag-korrekció használata?
– A nyomkövetés és a precíziós üzemanyagkontroll együttes használatával a NAV által jóváhagyott gépjárműüzemanyag-használat elszámolása során több tényezőt kell figyelembe venni. Ilyen, amikor üzemanyagfogyasztási normát határoz meg a NAV a gépjárművek típusai szerint, illetve súlyozó tényezőként lehet figyelembe venni, ha nem autópályán, hanem országúton vagy városban közlekedik a jármű. Ezeket az adatokat az iTrack a GPS-adatok alapján készen szolgáltatja. A mérhető előnyök: pontosabb elszámolás, adminisztrációs terhek csökkentése, esetleges motivációs eszköz a munkavállalók felé, hiszen a megtakarítás adómentes bérkiegészítésként kifizethető számukra. Ez ösztönzés az átgondoltabb vezetésre, ami egyéb előnyökkel is jár: a jármű élettartama növekszik, a gumik kevésbé kopnak, a közlekedés biztonságosabbá válik.

– Mi jellemzi a másik szolgáltatáscsoportot?
– Fontos kötelesség a 3,5 tonna feletti gépjárművek esetében, hogy a vezetési idő ellenőrzésére szolgáló tachográfok adatait legfeljebb 90 naponta ki kell olvasni. A digitális tachográfoknál használt sofőrkártyák adatait legkésőbb 28 naponként kell kinyerni. Erre fejlesztettünk egy automatikus rendszert, így emberi beavatkozás nélkül, a háttérben az iTrack elvégzi helyettünk ezt a feladatot. Így amikor szükségünk van ezen adatok bármelyikére, egy kattintással megkapjuk azokat az iTrack segítségével, s így elkerülhetőek a büntetések. Másrészt egy fuvarfeladat kiadásánál az iTrack rendszerből láthatjuk, hogy hogyan áll a sofőr a napi, kétheti vezetési idővel, rábízhatjuk- e az adott feladatot. Telefonálgatások nélkül azt is megkapjuk, hogy milyen státuszban van éppen (vezet, pihen, készenlétben van, rakodik stb.), így az operatív vezető gyorsan tud dönteni, optimálisan tudja kihasználni a flottáját, kockázatok nélkül.

– A tachográf és a nyomkövetési adatok alapot adnak a külföldi minimálbér- számításhoz?
– Idéntől már négyre emelkedett azon országok száma (Olaszország, Franciaország, Németország és Ausztria), ahol számolni kell a sofőrök részére az adott ország minimálbérével. A munkáltatóknak ebből kifolyólag kötelességük regisztrálni, hogy a sofőr mikor lépett be, hány munkaórát dolgozott, és mikor hagyta el az adott országot, ezen adatokat pedig továbbítaniuk kell az adott ország hatósága felé. E kötelezettség kézenfekvő és egyszerű kezelésére jelent megoldást az iTrack minimálbér-vizslarendszere. A funkció lényege, hogy automatikusan menti a járművek összes ki- és belépési eseményét országonként, valamint kiszámolja a munkával töltött időt. Mindezt visszakereshetően és átlátható formában, tetszőleges számú járműre és országra.

Ez a cikk a NavigátorVilág decemberi számában jelent meg.