NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

2017. április

A tartalomból:


Kulcskérdés az innováció

Vernes András, a Rail Cargo Logistics-Hungaria Kft . ügyvezető igazgatója

Milyen feladatokra pozícionálja magát egy vasúti szállítmányozó társaság a XXI. században? Van-e egyáltalán létjogosultsága ma a piacon? Milyen eszközökkel (innováció, infrastruktúrafejlesztés) biztosítja a jövőt a maga számára? Ezekre és hasonló kérdésekre kerestük a választ e havi piacelemző címlapsztorinkban, Vernes Andrást, a Rail Cargo Logistics-Hungaria Kft. ügyvezető igazgatóját mikrofonvégre kapva.

Üzemeltetés és logisztika az MMV-nél

Kovács Attila Ferenc, az MMV Magyar Magánvasút Zrt. üzemeltetési igazgatója

Az MMV a 2015-ös volumenei alapján már a második legnagyobb cargo vasút Magyarországon, amelynek forgalmai tavaly tovább nőttek. Ez jelentős kihívás a társaság üzemeltetési szervezetének, hiszen a több vonathoz több mozdonyvezető, kocsivizsgáló és diszpécser kell – ám ezek mind hiányszakmák. Egy bővülő vasútüzem vezetőjének mindennapos dilemmáiba kaptunk betekintést Kovács Attila Ferenctől.

Csökkenő logisztikai árbevétel

Közzétette 2016-os számait a DB Csoport. A társaság nyolc üzleti egysége közül egy foglalkozik vasúti árufuvarozással (DB Cargo) és egy szállítmányozással (DB Schenker), három a pályahálózat-működtetésben, három pedig a személyszállításban érdekelt. Bár a DB Cargo és a DB Schenker 2016-ban rosszabbul teljesített 2015-höz képest, de az utóbbi üzletág így, a csökkenő árbevétel mellett is tudta növelni az eredményét.

A kulcsfigura

Raimund Stüer, a DB Cargo értékesítési igazgatója

Márciustól Raimund Stüer (55) tölti be a DB Cargo értékesítési és marketingigazgatói posztját. Andreas Busemann helyére lép, aki a Vosslog AG vasúttechnikai konszernhez igazolt át vezérigazgatónak. A DB Cargo ötfős menedzsmentjének tagjaként Stüer felel a legnagyobb európai árufuvarozó vasúti társaság minden német és európai értékesítési és marketingfolyamatáért.

Fókuszban a kombinált fuvarozás

Az elmúlt év tele volt kihívásokkal az osztrák állami vasút árufuvarozási konszernje, a Rail Cargo Group (RCG) számára. Az előző évinél valamivel jobb, 30 milliárd tkm fuvarteljesítményt elérve a vasút keményen megérezhette a versenyt a közúttal szemben, nem utolsósorban az alacsony dízelárak miatt. 2016-ban ugyan nem érte el a tervezett számokat, ennek dacára pozitív operatív eredménnyel zártak. A vállalat a jövőben a folyamatosságra, új termékekre, befektetésekre és az innovációra törekszik.

Németországban támogatják

Év eleje óta új szabályozások vannak érvényben Németországban a vasúti-közúti-vízi úton bonyolított kombinált fuvarozásos szállításra vonatkozóan, ennek köszönhetően könnyebb hozzáférni a szállítóeszközökhöz. A német kormány a nem állami vállalatok kombinált fuvarozási átrakodó létesítményeinek támogatásával azt az elsőrangú célt tűzte ki, hogy elősegítse a fuvaroknak a közútról való átterelését a környezetbarátabb vasúti és vízi szállítási módokra.

PRÓBAÚT Az év tehergépjárműve 2017 díjas modellel

Scania S500

A tavalyi, hannoveri IAA kiállításon, alig több mint egy hónappal az első bemutató után a Scania mindenben megújult S vontatója nyerte el a nemzetközi szaksajtó döntése alapján a megtisztelő díjat. Itthon immár ez a harmadik új fejlesztésű Scania vontató, amit kipróbálhattunk, és az új modell egyre meggyőzőbb képet mutat, mind a használhatóság, mind a kényelem és – ami nem utolsó szempont – a takarékosság terén.

A várva várt OBU

A T-Systems International GmbH, a Daimler AG és a DKV Euro Service megalapította a 3,5 tonnánál nagyobb gépjárművekre vonatkozó Európai Elektronikus Útdíjfizetési Szolgáltatás (EETS) fejlesztését szolgáló közös vállalatát, miután az illetékes kartellhatóságok zöld utat engedtek a joint venture létrehozására. A Daimler AG és a DKV Euro Service társult a már EETS-szolgáltatóként bejegyzett T-Systems EETS GmbHhoz. A vegyesvállalat Toll4Europe néven kezdi meg működését.

Kikötőfejlesztések igen, duzzasztás továbbra sem

A NavigátorVilág magazin kiadójának törekvése, hogy saját szervezésünkben vagy partneri együttműködéssel valamennyi fuvarozási módnak legyen Magyarországon önálló, dedikált szakmai eseménye, konferenciája. Az első a sorban a hajózási volt, amely immár harmadszor került megrendezésre – de először kiadónk szervezésében, 2017. március 30-án, Budapesten.

Folyamatos fejlesztések Baján

Nagy László, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötő ügyvezető igazgatója

Baja az EU déli határának legfejlettebb és legjelentősebb folyami kikötője, az EU belépő vízi határátkelő helye, vámút, a nemzetközi vízi forgalom szolgáltató és raktározási bázisa. Célkitűzésük egyedülálló kínálattal vonzóvá lenni a nemzetközi kereskedelmi és közlekedési ágazatban. A magyar közlekedéspolitikai és környezetvédelmi koncepcióval összhangban itt szeretnék megteremteni a kombinált szállítás dél-magyarországi bázisát, melynek érdekében elsődleges a már megépült Ro-Ro és Zöld Terminál üzemeltetése, valamint a medencés kikötő kiépítése.

A Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő múltja, jelene, jövője

Sztilkovics Szávó, a MAHART Zrt. vezérigazgatója

1992-ben megalakult a Győr-Gönyű Kikötő Kft ., 1997-ben épült a Ro-Ro terminál a függőleges partfallal, 2007 és 2010 közé esik a kikötőfejlesztés I., a 2014–2017-es időszakra pedig a II. üteme. Idén kezdődik a III. ütem, ami a Mosoni-Duna torkolati szakaszának vízszint-rehabilitációját és a kikötő medencéssé alakítását foglalja magában – adott rövid áttekintést a létesítmény fejlődésének főbb szakaszairól a kikötőt a jövőben minden bizonnyal működtető MAHART Zrt. vezérigazgatója, hogy aztán részletesen is ismertesse a legfontosabb mozzanatokat.

Kikötőfejlesztés a zöld gondolat jegyében

Marján Miklós, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója

A Budapesti Szabadkikötő fejlesztése során az előző tíz évben minden állami forinthoz egy forintot tettek hozzá a magyar tulajdonosok és a befektetők, míg az utóbbi két évben már legalább kettőt. „Az én feladatom az, hogy viszonylag rövid időn belül ez a szám ne egy és kettő legyen, hanem egy és három vagy egy és öt” – kezdte előadását a kikötő vezérigazgatója.

A TTS válaszai a dunai hajózás kihívásaira

Antonio Stoean, a TTS (Transport Trade Services) Group igazgatója

A húsz évvel ezelőtt alapított szállítmányozócég mára széles palettájú társasággá nőtte ki magát. Része például a Navrom, az egyik legnagyobb hajófl ottát üzemeltető cég a Dunán. A Constantai Kikötőben egy 110 ezer tonna kapacitású saját terminállal rendelkezik, amelyet közösen működtet a Cargillal. A Dunán öt saját terminált üzemeltet. Szárazföldön részvényese egy 24 mozdonnyal és 1200 vagonnal bíró magán-vasúttársaságnak. A leány- és tagvállalatain keresztül jelen van külföldön is: Ausztriában, a Benelux-államokban és tavaly óta a magyar piacon is, hiszen befektető a Fluvius-ban és a Plimsollban.

A belvízi fuvarozás versenyképessége és lehetőségei

Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke

Az utóbbi években a közúti szállítás részaránya a vasút és a hajózás hátrányára növekszik, mára 70 százalék feletti a közlekedési ágak között. Ebben a helyzetben mégis hogyan lehet növelni a hajózás versenyképességét? A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke erre a kérdésre kereste a választ előadásában.

Milyen legyen a fuvarlevél a belvízi hajózásban?

Grafl -Fülöp Gyöngyi ügyvéd, külkereskedelmi szakjogász

A fuvarlevél jogi értelemben ugyan nem elengedhetetlen okmány, a biztonságos üzleti gyakorlat azonban annak alkalmazását megkívánja. A fuvarlevél lényegében a fuvarozási szerződés része, ritkán azonban előfordul az is, hogy csak a fuvarlevél maga a szerződés. A fuvarlevél adatoldala nem elegendő a gondos szerződéskötéshez, szükséges a szöveges kiegészítés is. És bár a fuvarozók maguk határozhatják meg, hogy milyen fuvarlevelet alkalmaznak, mégiscsak biztonságosabb az előre kidolgozott, a szakma által jóváhagyott, sztenderd szövegeket használni, illetve azokat kiegészíteni/módosítani.

Harc együtt, nem egymás ellen

A HajózásVilág konferencia pódiumbeszélgetéssel zárult Capt. Szalma Béla, a Magyar Dunai Kikötők Szövetségének elnöke és Szalma Botond, a Plimsoll és a Fluvius ügyvezető igazgatója részvételével, a közönség hozzászólásaival és Andó Gergely, a NavigátorVilág főszerkesztője moderálásával, amelyet szerkesztett formában közlünk.

Természet és hajózás, de kinek gurult el a gyógyszere?

Azért jó nézni a televíziót, mert mindig új nézőpontból mutatja meg a világot. A napokban is láttam egy műsort, amely után más szemmel kezdtem látni a dolgokat. Az egyik csatornán a vízlépcsők szükségességéről beszélgettek pro és kontra. A két meghívott a WWF egyik igazgatója és Szalma Botond volt (akit a műsorvezető a MAHART volt vezérigazgatójaként és a MAHOSZ volt elnökeként mutatott be, ami azért volt érdekes, mert a mai napig is a hajózásban dolgozik).

Függetlenül a térségi porondon

Van Baaren-Horváth Éva, az R-BAG Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

„Az elmúlt 15 évben olyan légitársasági portfóliót sikerült kialakítanunk, ahol a partnereinknek stabilitást, brandet és folyamatosan növekvő eredményeket tudunk biztosítani. Ennek köszönhetően kaptunk bizalmat tőlük máshol is, így mára tíz országban működik R-BAG leányvállalat” – nyilatkozta lapunknak Van Baaren-Horváth Éva, az R-BAG Hungária Kft . ügyvezető igazgatója.

Zuhanórepülésben

Miközben a Lufthansa-konszern az elmúlt évet rekordnyereséggel zárta, a fuvarozói leányvállalatuk lecsúszott a piros számok tartományába: a Lufthansa Cargo 50 millió eurós üzemi veszteséggel repült. Ezzel az áruszállító légitársaság sokéves összehasonlításban is igen gyenge eredményt ért el, amint ez a konszern 2016-os üzleti jelentéséből is kiderül.

Stabil helyzetben vannak a német vállalatok

Logisztikai barométer

Szezonálisan normális helyzetet mértek februárban az SCI-nél. A fuvarozási és logisztikai vállalatok visszafogott várakozással tekintenek a következő hónapok elé.

A gyorsaság embere

Markus Reckling, a DHL Express Deutschland vezérigazgatója

Ne is kérdezzen! – legyint Markus Reckling, ha valaki a DHL Express németországi üzleti adatairól érdeklődik. Ugyanis még nem tudna pontos számokkal szolgálni, végtére is a 48 éves menedzser még csak január óta tölti be a vezérigazgatói posztot a DHL Express Deutschland élén, amely a DHL egyik legnagyobb nemzeti szervezete. Reckling eddig a DHL törökországi leányvállalatánál volt vezető.