NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Gyorsulhatnak a mozdonyok

Másodszor is megpróbálják az államvasút gyorsvonati mozdonyainak egy részét felszerelni olyan mozdonyfedélzeti berendezéssel, amely az európai uniós előírás teljesítése miatt szükséges. Ennek érdekében a MÁVStart Zrt. pályázatot hirdet.

Hamarosan megjelenteti a MÁV-Start az újabb tenderét olyan mozdonyfedélzeti berendezések vásárlására, amelyeket az EU is előír a vasúttársaság számára. A tavalyi tender ugyanis sikertelen volt, a vasúttársaságnak pedig ez év végéig el kell látnia az új berendezésekkel a járműveket.

A jövő év elejétől ugyanis lehetővé kell tennie Magyarországnak, illetve a vasúttársaságnak az óránkénti százhatvan kilométeres sebességű közlekedést azokon a vonalakon, amelyek felújításához közösségi támogatást vettünk igénybe. Amennyiben ezt nem teljesíti a vasúttársaság, az unió visszakérheti azt a támogatást, amelyet a pálya korszerűsítése érdekében nyújtott hazánknak. Értesüléseink szerint a MÁV-Start az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból finanszírozná 25 Bombardier Traxx típusú mozdony korszerűsítését.

Az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerek révén a mozdonyokkal 160 kilométeres óránkénti sebességgel is lehet közlekedni a jelenlegi 120 helyett. Ilyen tempóval jelenleg háromszáz kilométer hosszú vonalon lehet(ne) haladni, amely uniós támogatásból épült át. A mozdonyfedélzeti berendezéseken kívül az ehhez szükséges GSM-R rádiókommunikációs hálózat sem működik még, ezt viszont nem a MÁV telepíti.

Az államvasút eredetileg 35 vontatójárművet szerelt volna fel ETCS2 berendezéssel. A tíz Siemens Taurus mozdonyt – amely a tavalyi pályázatban még szerepelt – azért nem látnák el ilyen technikával, mert a mozdonyokat alapvetően a teherszállításban venné igénybe a vasút, ahhoz pedig nem szükséges százhúsznál nagyobb sebesség. A tavalyi tender egyébként azért hiúsult meg, mert a két gyártó által adott árajánlat jelentősen túllépte azt a költségkeretet, amelyet a MÁV-Start erre szánt. A mozdonyokra szerelhető ETCS2 berendezéseket ugyanis annyi pénzért szállították volna a gyártók, amennyibe a járművek jelenleg kerülnek. Ez pedig mozdonyonként több százmillió forint.

Magyar Hírlap