2017. január-február

A tartalomból:


Dávid Ilona kapta a Logisztikai Érdemrendet

A logisztika érdekében végzett munkássága és kiváló emberi tulajdonságai elismeréseként Dávid Ilonának ítélte oda a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének Elnöksége a Logisztikai Érdemrendet. A kitüntetést a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a szövetség január 26-27-én Kápolnásnyéken megrendezett szakmai konferenciáján vette át Fülöp Zsolttól, az MLSZKSZ elnökétől. Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük Dávid Ilona köszöntőjét.

 

„Minden szakmai terület fontos számomra”

Mosóczi László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára

Újszerűsége és a komoly kihívások miatt a tram-train az egyik „kiemelt” projektem, de az európai léptékben is nagy beruházásnak számító Budapest–Belgrád vasútvonal felújítása szintén nagyon fontos a számomra – nyilatkozta lapunknak Mosóczi László. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára további szakmai missziójának tartja a kárpátaljai közúti összeköttetések helyreállítását, a határokon a hídépítéseket, illetve az új, nyugat-balkáni légi járatok beindítását.

Új szervezeti struktúra a MÁV-nál és a MÁV-START-nál

A MÁV Zrt. és a MÁV-START Zrt. szervezeti keretei is jelentősen átalakultak ez év január elsejétől. Összeállításunkban a legfontosabb „mozgásokat” követtük nyomon, amiből többek között kiderül: a menedzsmentekben a korábbiaknál több nő dolgozik.

Sorozatgyártás előtt az IC+ személykocsi

A megjelenő közbeszerzési pályázatok alapján hamarosan elkezdődhet a hazai gyártású InterCity személykocsik kissorozatú gyártása a MÁV-START szolnoki gyártóegységében. A legutóbb kiírt hirdetményekben üléseket, belső burkolatokat és utastájékoztató rendszereket vásárolna a gyártó.

Egyszerre villamos és vonat

Évtizedes történet közeledik a végéhez, amennyiben a várakozásoknak és a terveknek megfelelően 2019 első felében elindul az első tram-train szerelvény Szeged és Hódmezővásárhely központja között. A magyar jogrendszerbe vasút-villamos kifejezéssel átvett járművek forgalomba állításával akár több száz busz – és az általuk okozott súlyos légszennyezés is – „eltűnhet” a két város utcáiról, mi több, sok autótulajdonos is átülhet a tram-trainre. Ezzel a Dél-Alföldön valóra válhatna a közlekedési szakemberek álma: a közösségi közlekedés „beelőzné” az egyénit.

Felsővezeték nélküli jövőkép a városokban

A belsőégésű motorok által koncentráltan kibocsátott káros anyagok számos problémát okoznak a városlakóknak, ami ellen az egyik legjobb megoldás az elektromos közösségi járművek üzembe állítása. Korábban ehhez szorosan hozzákapcsolódott a felsővezeték kiépítése is, amely a folyamatos áramellátást volt hivatott biztosítani. Akármennyire is díszes egy kandeláber, a történelmi városközpontokban, főutakon soha nem volt kedvelt a levegőbe kifeszített kusza kábelrengeteg. Az egykor nagyon erős városképvédelmi szempontoknak köszönhetjük Budapesten a földalatti vasút építését is, hiszen az elöljárók nem engedélyezték a mai Andrássy úton felszíni villamos megépítését.

Tételesen ellenőrzött tehervagonok

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület és az Országos Rendőr-főkapitányság együtt keresi a megoldást arra a kihívásra, amit a tehervonatokon elbújva utazó migránsok okoznak.

Épül az M4-es, körbeér(het) az M0-ás

A 4-es főúton, a főváros és Szolnok között, újabb két szakaszon kezdődhet meg a gyorsforgalmi út építése. Az M4-es Üllőtől Ceglédig összesen 72,5 milliárd forintból épül meg gyorsútként, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában. A NIF-nél már javában előkészítés alatt van az M0-s teljes körré alakításához szükséges két hátralévő szakasz, továbbá összesen harminc autópálya-építést készít elő a társaság.

Több tízezer eurós megtakarítás telematikával

Az Európa-szerte ismert Eurolines 2015-ben 26 autóbuszt számláló flottával és több mint 134 000 utassal büszkélkedhetett Romániában. A társaság, utasaik biztonságának növelése és az üzemeltetési költségek csökkentése érdekében, az idén 10 éves WebEye International romániai divíziójával kötött megállapodást. A WebEye egyedi telematikai megoldásaival támogatja a gépjárműpark zavartalan és biztonságos működését.

Vezetéstechnikai tréningprogram a közlekedésbiztonság javításáért

A közúti balesetek jelentős hányadát a személygépkocsi-vezetők okozzák, minden tizedik esemény a teherautó-sofőrök számlájára írható, a maradék felelősségen kerékpárosok, motorosok és gyalogosok osztoznak. Műszaki problémákkal, a közlekedési szabályok felületes ismeretével vagy az elkövetők habitusával is kapcsolatba hozhatóak a történések, leginkább azonban személyes mulasztások, az „emberi tényező” mint hibaforrás érhető tetten (a sebességhatárok figyelmen kívül hagyása, az előzés, az elsőbbségi jog és a kanyarodás szabályainak megsértése) a gyakran tragédiával végződő esetek során. Vizsgálataink azonban azt is bizonyítják, hogy a felsorolt okok kizárása esetén is számolnunk kell még egy tényezővel, a megfelelő vezetési képesség, még inkább a tudatos veszélyelhárítási készség hiánya vagy elégtelen volta miatt kialakuló helyzetekkel, bekövetkező balesetekkel. Különösképpen fontos a fiatal korosztály veszélyeztetettségének felismerése, ugyanis az elemzések tanulsága szerint a 18–25 év közötti kategóriában az átlagosnál kétszer nagyobb a halálos közúti balesetek gyakorisága.