NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

A Rail Cargo Group befektetései a jövőbe

A Rail Cargo Group befektetései a jövőbe

Legyen szó intelligens vagontechnológiáról, mozdonyvezetői gyakornokprogramról vagy klímaváltozást megelőző innovatív megoldásokról, a Rail Cargo Group (RCG) és leányvállalatainak projektjei a jövő vasúti árufuvarozásának alapjait teremtik meg.

Új okoskocsik az ÖBB-nél

Az RCG, az ÖBB árufuvarozási üzletága az A1 és A1 Digital vállalatokkal együttműködésben elindította a SmartCargo projektet: az RCG kocsijaira speciális telematikai berendezést szerelnek majd fel, amely elősegíti a fejlettebb és hatékonyabb karbantartás-koordinációt, és lehetőséget biztosít az ügyfeleknek új szolgáltatásokhoz való hozzáféréshez. 2020 végéig az RCG-teherkocsik felszereltsége bővül majd helyzetfelismerő, illetve mozgás- és ütközésérzékelő funkciókkal. Az RCG és az A1 vállalat által fejlesztendő új informatikai felület révén fokozatosan intelligens tehervagonok kerülnek a sínekre.

A jövő vagontechnológiáját jelentő projektben 13 700 RCG-kocsira kerül fel a SmartCargo berendezés, amely az egész árufuvarozási folyamat során széleskörű információkat szolgáltat. A helyzetérzékelőnek köszönhetően előre meghatározott időközönként elérhetőek lesznek a vagon pontos GPS-koordinátái. Egy további érzékelő a GPS-jeltől függetlenül megbízható mozgásérzékelést tesz lehetővé, és a háromdimenziós gyorsulásérzékelő segítségével lehetőség nyílik az ütközésérzékelésre és az érzékenyebb áruk fuvarozásának felügyeletére. A rendszer a geofencing (virtuális kerítés) technológia segítségével azonnali értesítést küldhet előre behatárolt területek, mint például országhatárok átlépése esetén. Ha az adatátvitel hálózati lefedettség hiányában sikertelen, akkor SMS-értesítések biztosítják a megfelelő információáramlást.

A kezdeti tesztek során 300 vagont szerelnek fel a SmartCargo rendszerrel, és ezzel párhuzamosan kialakítják az informatikai felületet is, amelyen keresztül átfogó és átlátható módon digitálisan lehívhatóak a fuvarhoz tartozó információk. A szerelvénybe tartozó magánkocsik – amelyek nem képezik az RCG tulajdonát – integrációja is lehetséges. Ez egy jelentős lépés a jövő vasúti árufuvarozása felé.

Jól vizsgázik a kadétprogram

Európa második legnagyobb vasúti árfuvarozó társaságának piacvezető magyarországi leányvállalata, a Rail Cargo Hungaria (RCH) tevékenységének hosszú távú stabilitása, üzleti eredményességének fokozása érdekében kiemelt feladatként tekint a felkészült, a vasúti szakma iránt elkötelezett szakemberek kiválasztására és célirányos képzésére.

Ennek jegyében az RCH 2016 áprilisában indította útjára az első mozdonyvezetői gyakornoki programját. A képzés iránt már akkor óriási érdeklődés mutatkozott, amely azóta – az oktatás kedvező tapasztalatai és visszhangja miatt – csak fokozódott: idén januárban a negyedik alkalommal indított programra több mint tízszeres volt a túljelentkezés. Több mint 300 fő pályázott, a többszintes, szigorú felvételi után azonban mindössze 28 pályázónak nyílt lehetősége tanulmányai megkezdésére.

Az oktatás az általános szakmai ismeretek elsajátításával kezdődött, a gyakornokok azonban már a tanfolyam előtt úgynevezett orientációs utazáson vettek részt, amelynek köszönhetően a gyakorlatban is belekóstolhattak a mozdonyvezetői élet mindennapjaiba. A képzés során az RCH Vontatás szervezete folyamatosan – már az elméleti moduloktól kezdve – nyomon követi a gyakornokok előmenetelét, így biztosítva, hogy a kadétokat lépésről lépésre kísérjék végig az iskolapadtól a vezetőállásig, illetve az elméleti oktatástól az első éles bevetésükig a Rail Cargo Hungariánál.

Az eddigi sikerekre és fokozott érdeklődésre tekintettel az RCH idén ősszel még egy évfolyamot tervez indítani, és a jövőben is törekszik évente két alkalommal meghirdetni a mozdonyvezetői gyakornoki programját.

Erőfeszítések a klímaváltozás megelőzéséért

Az árufuvarozás által évente 275 millió tonna szén-dioxid kerül a környezetbe, ami – a személyszállítást is beleértve – a közlekedésből származó kibocsátás harmadát teszi ki. A fuvarozási mennyiség 2030-ra prognosztizált 30 százalékos növekedésével az ágazat éghajlatra gyakorolt negatív hatása az elkövetkező évek során jelentősen fokozódhat.

A Katowicében 2018 végén megrendezett klímakonferencián a Rail Freight Forward – az európai vasútlogisztikai vállalatok és szövetségek koalíciója – elkötelezte magát amellett, hogy visszaszorítja az árufuvarozás környezetre gyakorolt negatív hatásait, és a következő évtized során akár 290 millió tonnával csökkenti a széndioxid-kibocsátást. A szervezet célkitűzése, hogy a vasút szerepét az árufuvarozásban 18 százalékról 30 százalékra növelje, valamint innovatív megoldásokkal és intelligens közlekedési kombinációk segítségével fokozza a mobilitás hatékonyságát.

A közúti fuvarozással összehasonlítva a vasúti árufuvarozás során kibocsátott széndioxid-mennyiség kilencszer kevesebb, így a közútról vasútra történő modális váltás döntő lépés annak érdekében, hogy a közlekedési iparág teljesítse a Párizsi Egyezményben kitűzött célokat. A Rail Freight Forward alapító okiratának aláírása során a tagok a vasút egy fenntartható árufuvarozási iparág kialakításában betöltött döntő szerepét képviselték, valamint arra kérték a döntéshozókat és partnereiket, hogy a közútról vasútra történő váltáshoz teremtsék meg a szükséges külső körülményeket.

Noah’s Train: figyelemfelhívás a közös célért

Elkötelezettsége hangsúlyozásaként és a támogatók meggyőzésére a Rail Freight Forward figyelemfelkeltő kampányt kezdeményezett a környezetbarát árufuvarozás fontosságának hirdetésére. A környezetvédelem és Noé bárkájának ősi története inspirálta azt a vonatot, amelyet street art művészek varázsoltak a világ leghosszabb mozgó műalkotásává, miközben bejárja Európát. Az állatmotívumokkal díszített konténervonat a klímakonferencia helyszínéről, Katowicéből indult körútjára, majd Bécsen, Berlinen és Párizson át jut el végállomására, Brüsszelbe, február 20-án.