NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Műszaki újdonság a termináli rakodástechnikában

Műszaki újdonság a termináli rakodástechnikában

A Mahart Container Center a folyamatok és adminisztratív teendők megismertetésével is próbálja segíteni a közúti fuvarozókat. Ennek első lépése volt egy műszaki újdonság bemutatója a csepeli szabadkikötői termináljukon. A NIKRASA rendszer révén a normál – intermodális fuvarozásra nem átalakított – félpótkocsik is szállíthatók vasúton.

A vasúti kocsikba illeszkedő NIKRASA keret teremti meg a kapcsolatot a normál közúti félpótkocsik és az egyébként daruzható félpótkocsik szállítására alkalmas vasúti kocsitípusok (például T2, T3000) között. Ezáltal a NIKRASA rendszer használata nem igényel speciális, drágább, nehezen üzemeltethető vasúti eszközt, szemben más technológiákkal vagy a kísért, Ro-La forgalommal. A NIKRASA rámpa pedig szabadon áthelyezhető a terminál szükséges pontjára.

Az intermodális félpótkocsiszállításnál a közúti fuvarozónak vontatót és sofőrt csak az út egy részére – a feladási terminálig való előfuvarozásban, illetve az érkeztető terminálról való kifuvarozáshoz – kell biztosítania, amivel vontatóeszköz és sofőr takarítható meg. Ugyanakkor az intermodális fuvarozásban a közúti fuvarozók nagyobb adminisztratív felkészültségére van szükség a közlekedésimód-váltás miatt, illetve az intermodális fuvarozásban részt vevő daruzható félpótkocsik is beruházást, ráfordítást igényelnek, az eltérő eszköz üzemeltetési környezetének kialakításával együtt.

A NIKRASA rendszer ilyen szempontból jó belépési lehetőséget kínál a közúti fuvarozók felé, hiszen eszközbeszerzést nem igényel, a fuvarozók a meglévő eszközeikkel szerezhetnek tapasztalatot az intermodális fuvarozásban; csupán az adminisztratív munkák módosulnak, és kicsit más gondolkodásmódot szükséges elsajátítaniuk. „A NIKRASA rendszer véleményünk szerint alkalmas arra, hogy a közúti fuvarozóknál ma már általános sofőrhiányon lehessen enyhíteni, mindezt környezetbarátabb közlekedési mód bevonásával” – erősítette meg a rendszer előnyeit Fábián Zoltán, az MCC ügyvezető igazgatója.