NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Kétvágányúsításra vár a Győr–Sopron vasútvonal

Kétvágányúsításra vár a Győr–Sopron vasútvonal

Olyan magas a Győr–Sopron vasútvonal kihasználtsága – átlagosan napi 70–80 vonat közlekedik a szakaszon –, hogy megérett a kétvágányúsításra. Tervek már készültek, pénz még nincs.

A Győr–Sopron vasútvonal a soproni székhelyű GYSEV Zrt. koronaékszere, amelyre már ráférne a fejlesztés. A szakasz kihasználtsága magas: egy átlagos hétköznapon 82 vonat (59 személyszállító, 23 tehervonat), hétvégente pedig átlagosan 72 vonat (54 személyszállító, 18 tehervonat) közlekedik rajta.Egyes hétköznapi, a vonatközlekedés szempontjából frekventált időszakban a kapacitáskihasználtság elérheti a 80–85 százalékot, azonban az átlagos kihasználtság ennél alacsonyabb. A legtöbb vonat Csorna és Győr között közlekedik, hiszen ez a szakasz érintett a szombathelyi intercity-forgalomban, emellett a 16-os, Szombathely–Hegyeshalom vonal irányából és irányába közlekedő tehervonatok is foglalják.

A magas kihasználtság miatt a közlekedési vállalat tervezi a Győr–Sopron vonalszakasz teljes vagy részleges kétvágányúsítását. 2015-ben engedélyezési tervek készültek, és a vasúttársaság megszerzett különböző engedélyeket a fejlesztéshez.A beruházás összegét jelenleg nehéz lenne pontosan meghatározni. A GYSEV Zrt. keresi a forrásokat a kivitelezésre, a projekt azonban egyelőre nem rendelkezik támogatással. Az sem ismert pontosan, mennyi időt vennének igénybe a munkálatok. A cég egyelőre nem rendelkezik az összes engedéllyel, emellett további előkészítés is szükséges még: például kiviteli terveket kell készíteni és a települési szabályozási terveket módosítani. Ezután indíthatnák csak el a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárást. A tervek szerint egyébként ütemesen készülne a kétvágányúsítás, amelynek első lépcsője a Győr–Csorna szakasz lehetne: ennek előkészítése és kivitelezése mintegy négy–öt évet vehet igénybe.

A Győr–Sopron vasútvonalat – Magyarország jelenleg 8-as számú fővonalát – 1873-ban kezdték építeni, s bár a beruházást az abban az évben kitört bécsi tőzsdeválság hátráltatta, 1876-ra elkészült. A vonalat 1987-ben villamosították.

 

kisalfold.hu