NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Horvát Közpénzügyi Intézet: sikertelen volt a horvát vasutak átszervezése

Sikertelen volt a horvát állami vasutak (HZ) átszervezése, emiatt az állam fizeti a cég veszteségeit, egyéni felelősséget pedig soha nem állapítottak meg a rossz működés miatt – derült ki a horvát Közpénzügyi Intézet (IJF) egy kedden megjelentetett tanulmányából.

Az intézet szerint a vasúttársaság vállalatai az elmúlt tíz évben veszteséggel zártak, ami esetenként meghaladta az 1 milliárd kunát (41,3 milliárd forint). Mindez annak a következménye, hogy a konkrét és megvalósítható célok helyett, amelyek valóban változásokat eredményeztek volna, a 2006-tól folyó átszervezések során a formális-jogi változtatásokra helyezték a hangsúlyt, amelyeket összhangba kellett hozni az uniós jogszabályokkal a csatlakozási tárgyalások miatt – tették hozzá.

Az átalakítások ezért 2012 és 2016 között nem hoztak eredményt, a vállalat likviditása pedig alacsonyabb, mint az átszervezés előtt volt. A vasúttársaság vállalatainak adóssága 2015-ben meghaladta a 6 milliárd kunát (247 milliárd forint), ennek egyharmada rövid lejáratú kötelezettség – áll a szövegben.

Annak ellenére, hogy a horvát vasutak lefedi a piac 99 százalékát, az elmúlt tíz évben az áruszállítás 39 százalékkal csökkent, míg a személyforgalom 2010 és 2012 között 40 százalékkal esett vissza. Ebben az időszakban szüntették meg a kedvezményes és ingyenes jegyeket a diákok, egyetemisták és a szociálisan veszélyeztetett csoportok számára.
A horvát vasutak a hajógyárak és a horvát utak mellett a harmadik legnagyobb kedvezményezettje az állami támogatásoknak és garanciáknak.

2006 és 2015 között a vasúttársaság – az uniós pénzeket is beleértve – 8,7 milliárd kuna támogatásban részesült, az állami támogatások pedig évente meghaladták a 700 millió kunát. 2000 és 2015 között az állam 12,64 milliárd kunára vállalt állami garanciát, amelyet pénzügyi konszolidációra, modernizálásra és egyéb befektetési projektekre és tanulmányokra költött el a vállalat.

A tanulmány szerint az állami tulajdonban lévő vasúttársaság kötelezettségei és adósságai hatással vannak az államadósságra és a költségvetési hiányra.

A vasúttársaság kötelezettségei 2005 és 2015 között 8,4 milliárd kunával növelték az államadósságot, ami a bruttó hazai össztermék (GDP) 1,3 százalékát teszi ki – olvasható a tanulmányban.

MTI