NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

8 hónapig pótlóbuszok járnak Debrecen és Balmazújváros között

8 hónapig pótlóbuszok járnak Debrecen és Balmazújváros között

A Debrecen–Füzesabony (108-as) vasútvonalon április 1-jétől várhatóan december közepéig módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok, illetve Balmazújváros és a megyeszékhely között pótlóbuszok szállítják az utasokat.

A személyszállítás mintegy nyolc hónapos autóbusszal történő helyettesítése a debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges. A térség fejlesztésének köszönhetően sok ezer új munkahely létesül. A szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz a macsi megállóhely teljes vágánykapacitását igénybe veszi. A vasúti kőszállítás révén legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésétől mentesül a közúthálózat.

A tervezett munkák idején – a stabil menetrend és a kiszámítható csatlakozás biztosítása érdekében – a vonatpótló buszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest; a kényelmes átszállásra 10 perc áll majd rendelkezésre. A pótlóbuszok szolgáltatási színvonala megfelel, esetenként jobb a vonalon közlekedő vonatokénál.

Macs állomáson a napi három teherszállító vonatról történő rakodás miatt nem lehet fenntartani a személyszállító vonatok közlekedését. Az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb a közúti szállításhoz képest. A fuvarozás folyamatának megtervezése során a szakemberek a környezetet leginkább kímélő megoldást kerestek, ilyen szempontból a rendkívüli mennyiségű anyag mozgatásához nincs más alternatíva, mint a vasúti szállítás. A legközelebbi, a célnak megfelelő bányák ugyanis 150 kilométerre vannak. Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű folyamatos közlekedtetésére lenne szükség a kő és kavics célba juttatásához. Ezek a járművek együttesen öt tonna üvegházhatású szén-dioxidot termelnének. Továbbá óriási mértékű terhelést jelentene az útvonalak menti településeken élők számára – a nagy forgalom, az utak romlása, valamint a környezeti károk miatt. A torlódások és a balesetek száma is jó eséllyel növekedne.

Az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasúti vonalat villamosítják. A beruházás teljes befejezése után az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek igénybe Debrecen és Balmazújváros között.