NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Már büntetik a fuvarozókat az osztrák hatóságok

Telematikai fejlesztések egyszerűsíthetik a növekvő adminisztrációs terheket

A türelmi időszaknak vége, az osztrák hatóságok szigorúan, több tízezer euróra is büntethetnek, ha a január elsején életbe lépett újabb közúti szabályozásnak a magyar fuvarcégek nem tesznek eleget. Az idei évtől az Ausztriába belépő, ott árut vagy utast felvevő és letevő jármű sofőrjét belépés előtt be kell jelenteni az osztrák hatóságoknak, a sofőrnek pedig meg kell fizetni az osztrák minimálbért az ott végzett munka idejére. A külföldi piacokra szállító magyar fuvarozók körülbelül 65%-át érintheti a szigorú szabályozás a WebEye piaci adatai alapján. A terhek csökkentésére két út áll a vállalkozások előtt: vagy létszámbeli fejlesztést végeznek, vagy támogató megoldásokat vesznek igénybe a munkafolyamatok gyorsítására.

A január elsejével életbelépett szabályozás legfontosabb eleme, hogy még indulás előtt, a munkáltatóknak kötelezően be kell jelenteni az Ausztriába belépő járművezetőket az Osztrák Pénzügyminisztérium internetes felületén. Aki elmulasztja ezt abejelentést, első alkalommal 20 ezer, minden további eseteknél akár 50 ezer eurós bírságot kaphat munkavállalónként. A magyar tulajdonban lévő, a telematikai piacon a legnagyobb európai lefedettséggel rendelkező WebEye partnereinek információja alapján már apró hiányosság esetén is könnyen büntetésbe lehet szaladni.

Az utóbbi néhány évben jelentősen megnövekedtek a fuvarozók és áruszállításban résztvevő vállalkozások adminisztrációs terhei, elég csak a magyarországie-útdíjra, az EKÁER-re, vagy az idei osztrák szabályozásra gondolni. Ezek jelentős mértékben növelték a vállalkozások addigi leterheltségét, amelyek kénytelenek voltak alkalmazkodni az újfeltételekhez. Ezt vagy úgy tehették meg, hogy kibővítették a munkaállományukat, vagy úgy, hogy optimalizálták a munkafolyamataikat és ahol lehet, támogató megoldásokat és rendszereket vettek igénybe a munkafolyamatait gyorsítására.

„Az áruszállítási iparágban ma már a legtöbb cég használ valamilyen fuvarszervezői modult, viszont az elszámolási, kommunikációs, adminisztrációt segítő alkalmazások már kevesebbjükhöz jutnak el. Ezekkel a megoldásokkal rengeteg időt lehet megspórolni a napi munkamenetben és az időszakos elszámolásoknál egyaránt, ami közvetve hozzájárul a vállalatok versenyképességének növeléséhez. Arra buzdítjuk a fuvarozó és áruszállítási cégeket, hogy térképezzék fel a piacon már elérhető támogató megoldásokat, amelyekkel többek között az osztrák minimálbér elszámolás is könnyebbé tehető.”– mondta el Németh Pál, a WebEye Telematics Group nemzetközi piacokért felelős vezetője.

A szabályozás másik fontos pontja, hogy a kint töltött időszakra időarányosan meg kell fizetni az osztrák minimálbért, napidíj formájában. Egy modern telematikai rendszer adataiból kiolvasható, hogy percre pontosan mikor, melyik országban közlekedtek a cégek járművei. „Az utólagos elszámoláshoz szükséges riport a tachográf adatokat alapul véve automatikusan méri a teljes vezetési időt,ami alapján egyértelműen meg tudjuk mutatni, hogy az adott munkákra mennyi bért kell hó végén fizetni a járművezetőnek.”-tette hozzá Németh Pál.

Ausztria nem az első, aki a helyi minimálbér kifizetésére kötelezi a külföldi fuvarozó vállalkozásokat az adott terülten fuvarozással eltöltött idő függvényében; korábban már Németország, Franciaország és Olaszország is bevezetett hasonló intézkedéseket. A magyar közúti közlekedési szolgáltatókat tömörítő szakmai érdekképviseletek így már jól ismerik az ebből adódó kihívásokat: „Az osztrák rendelkezés az eddigi Nyugat-Európai országok szabályozásainak újabb állomása, amivel a fuvarozókat és szállítmányozókat sújtják. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary a legnagyobb taglétszámmal rendelkező szakmai szervezet igyekszik mindenben segítséget nyújtani a fuvarozó magánvállalkozó tagjainak, a www.nit.hu oldalon közzétett friss információk, ajánlások, vagy akár telefonos, illetve személyes tanácsadás formájában, akár pedig a piaci árak alatti szolgáltatások biztosításával, hogy tagjai elkerülhessék a rendkívül szigorú büntetéseket.” –mondja Dittel Gábor ügyvezető főtitkár.