Szállítmányozás 2020 online konferencia

Folyamatosan bővülő Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás

Folyamatosan bővülő Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás

Navigálni az európai útdíjrendszerek között a különböző országokban szükséges OBU készülékekkel meglehetősen komplikált. Az MSTS ezért egy olyan EETS-minősítésű boxot kínál, amely interoperábilis fizetési eszközként már 8 országban használható. A technológiát és az európai útdíjfizetési aktualitásokat a vállalat képviseletében Domonkos Balázs senior account menedzser ismertette a KözútVilág Expón.

Az MSTS holland gyökerű, útdíjfizetési szolgáltatásokat nyújtó vállalat hazánkban tavaly kezdte meg működését. Európa 19 országára – többek között Csehországra, Franciaországra, Nagy-Britanniára, Németországra, Norvégiára, Lengyelországra, Szlovákiára, Szlovéniára és Spanyolországra – nyújtjanak útdíjfizetési szolgáltatást, a Multi Service útdíjfizetési kártyájukat pedig 15 országban fogadják el.

Jelenleg három technológia áll rendelkezésre azok számára, akik Európában az EETS (European Electronic Tolling Service) rendszeréhez szeretnének csatlakozni: a GPS, a műholdas és az RFID (Radio Frequency IDentification).

Ami a jövőt illeti, ehhez a rendszámfelismerő rendszerek, tachográfok, fedélzeti számítógépek és az okostelefonok is csatlakozni fognak” – sorolta Domonkos Balázs. Jó hír, hogy bizonyos műszaki megoldások, például az EETS ezeknek az integrációját fogja elősegíteni.

A nemzetközi fuvarokkal foglalkozó vállalatok saját bőrükön tapasztalják, hogy a műszaki paraméterek mellett az útdíjkáosz az, ami az életüket leginkább befolyásolja. Az útdíjak számításakor ugyanis rengeteg paramétert – például távolság, kilométerdíj, járműkategória, tengelyszám, súly, emisszió, időpont – vehetnek figyelembe a nemzeti hatóságok.

Az integráció létjogosultsága hívta életre az EETS-t. Egységesíteni több mint 150 útdíjbeszedő domaint nem egyszerű feladat, épp ezért a nagyon optimista előrejelzések is 2030-ra teszik azt az időpontot, amikor a teljes lefedettséget el lehet érni. Természetesen ezt egyes nemzeti megfontolások elősegítik majd, míg mások gátolják.

A flottakezelők számára az EETS nyilvánvalóan kevesebb adminisztrációt, egy nagyon fontos információ­szerzési lehetőséget, a visszaélések többszintű megelőzését és nagyfokú kényelmet jelent. „Az általunk forgalmazott EETS-box jelenleg Norvégiát, Spanyolországot, Portugáliát, Franciaországot, Belgiumot, Németországot, Ausztriát, Olaszországot és a Liefkenshoek alagutat fedi le” – részletezte a szakember.

Ez egy GPS- és RFID-technológián alapú készülék, amelynek segítségével egyetlen fedélzeti egységgel az összes csatlakozott domain alkalmas az útdíjfizetésre. Ezáltal csökkennek a fedélzeti egységek költségei és az adminisztrációs teher, valamint a sofőr számára is sokkal kényelmesebb, ha csak egyetlen eszközt kell figyelnie.

Emellett létrehoztak egy kalkulátort Németország tekintetében a flottamenedzserek számára a költségek kontrollja és a lehető leggazdaságosabb üzemeltetés érdekében. Ennek részeként az MSTS partnerei össze tudják hasonlítani az EETS-boxot és a TollCollect OBU-t.