Szállítmányozás 2020 online konferencia

Jelentősen drágulhat a személyszállítás

Jelentősen drágulhat a személyszállítás

Az autóbuszok kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díja 300–400 százalékkal emelkedik, amit a vállalkozások a fogyasztókra háríthatnak.

Többszörös díjak

Nemcsak a hosszabb turistautak, hanem a csoportos iskolai kirándulások, a belföldi utazások és a munkásszállítások is jelentősen drágulhatnak a biztosítótársaságok drasztikus díjnövelése miatt. A közelmúlt buszbaleseteire való hivatkozással a biztosítótársaságok jelentős, átlagosan háromszoros, négyszeres díjat követelnek a buszos vállalkozásoktól.

A NiT Hungary tagságába tartozó – a teljes magyar autóbuszos piac több mint 55 százalékát kitevő – vállalkozások jelentős része 100 százalék feletti, de átlagosan akár 300 százalékot meghaladó díjnövekedésről számoltak be a belső felmérések során. Olyan eset is volt, hogy a kb. 200 ezer forintos éves díjszintről 1,3 milliós éves díjra emelkedett egyetlen autóbusz biztosítási díja.

„Az autóbuszos személyszállító vállalkozások jelentős része kisvállalkozás, tőkeerejük alacsony egy ilyen biztosítói döntés finanszírozásához, ezért egyértelmű, hogy a biztosítótársaságok díjkövetelését a fogyasztókra kell, hogy hárítsák. Azaz a családokra, nyugdíjasokra, munkásemberekre, a belföldi úti célokra busszal utazókra” – mondta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Elfogadhatatlan áremelés

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kommunikációs Főosztálya által kiadott közlemény szerint a kormány a busztársaságok oldalán áll, és egyeztetést, valamint vizsgálatot kezdeményez az érintett felügyeleti szerveknél a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjak egyidejű, nagyarányú emelése miatt. Az autóbuszos személyszállító vállalkozások számára a biztosítótársaságok lépése súlyos terhet jelent, a megtöbbszöröződő díjtételek miatt megugró költségeik továbbhárítására kényszerülhetnek. A kormány a hazai kis- és középvállalkozások, az általuk kiszolgált utasok oldalán áll.

Az elfogadhatatlan áremelés miatt akár a kartellgyanú vagy az erőfölénnyel való visszaélés vizsgálata is indokolt lehet. A közlekedésért felelős minisztérium az ügyben hatáskörrel rendelkező Magyar Nemzeti Bank és Gazdasági Versenyhivatal vezetőit ezért mielőbbi egyeztetésre, a körülmények alapos áttekintésére kérte.