NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

A Ford haszongépjármű-kínálat jövője: elektromos hajtás, adatforgalom

A Ford haszongépjármű-kínálat jövője: elektromos hajtás, adatforgalom

Új elektromos hajtású modellekkel, innovatív adatforgalmi megoldásokkal, valamint stratégiai partnerkapcsolatokkal segíti a Ford az európai vásárlókat, hogy fokozzák haszongépjárműveik termelékenységét – jelentette ma be a vállalat az amszterdami Ford ‘Go Further’ rendezvényen.

A ma bemutatott haszongépjármű-megoldások, amelyek egyes esetekben már idén is elérhetők lesznek az európai vállalkozások számára:

  • Várhatóan 2021-ben érkezik az új, tisztán elektromos hajtású Ford Transit áruszállító*
  • A nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállítót már az idei év végén megrendelhetik az európai vásárlók
  • A jövőben megjelenik egy új kezdeményezés, a Ford Telematika aminek célja, hogy egy valós idejű adatokkal dolgozó, használat-alapú karbantartási rendszer segítségével a haszongépjárművek üzemeltetői 100 százalékban kihasználhassák járműveik üzemidejét
  • A jelenleg 100 akkreditált európai partnerrel működő haszongépjármű-átépítő program, a Minősített Jármű Átalakító (QVM) hálózat 2020-ra kétszer ennyi tagot számlál majd

“A haszongépjárművek vásárlói intelligensebb, integráltabb megoldásokra vágynak, amelyek beleillenek az információalapú üzleti környezetbe,” jelentette ki Hans Schep, a Ford Európa haszongépjármű üzletágának ügyvezető igazgatója. “A Ford erős és sokoldalú járműveket kínál, melléjük pedig üzemanyag-takarékos és elektromos hajtások széles kínálatát, valamint a fedélzeti modem használatára épített újszerű, intelligens megoldásokat, amelyek segítségével a vállalkozások praktikusabban működtethetik haszongépjárműveiket.

2018-ban a Ford immár zsinórban negyedszer lett Európa első számú haszongépjármű-márkája (20 európai piacának éves értékesítési eredményei alapján), Magyarországon pedig 2010 óta őrzi piaci elsőségét a kishaszongépjármű szegmensben. A vállalat tavaly az elmúlt 25 év legjobb haszongépjármű-eladásait produkálta, 380.900 darab haszongépjárművet értékesítve 20 európai piacán, s ezzel több, mint 8 százalékkal túlszárnyalva 2017-es eredményét.

Elektromos hajtást a haszongépjárművekbe!

A Ford elektromos hajtású haszongépjárműveinek innovatív termékcsaládja a hajtási megoldások átfogó kínálatával kifejezetten a sokféle felhasználói igény kielégítésére született.

A ‘Go Further’ rendezvényen látható volt a 2021-ben gyártásba kerülő, tisztán elektromos hajtású Transit működő prototípusa, ami segít majd tisztábbá és csendesebbé varázsolni a nagyvárosokat, ugyanakkor pedig csökkenteni a haszongépjárművek üzemeltetési költségeit.

A felhasználók körében egyre nagyobb az igény egy nagyvárosi környezetben használható, praktikus, nulla emisszióval működő járműre, ezért a tisztán elektromos hajtású Transit többféle felépítményt, versenyképes hasznos teherbírást és beépített adattovábbító megoldásokat kínál majd, miközben továbbra is megőrzi a Transit közmondásos sokoldalúságát és strapabírását. Az elektromos hajtásláncot úgy tervezik meg a Ford mérnökei, hogy jól használható hatótávolságot kínáljon a nagyvárosi használat során, és hogy bármilyen időjárási viszonyok között megbízhatóan működjön.

A StreetScooter vállalattal közösen a Ford már ma is kínál ilyen jellegű megoldást a házhoz szállítást végző vállalatok számára. A Transit alapjaira épített StreetScooter WORK XL modell összeszerelését a Ford kölni üzeme végzi, és a tisztán elektromos hajtású áruszállítókat a Deutsche Post DHL használja Németországban. A WORK XL járművek – pilot-programok keretében – még idén megjelennek más vállalatok flottáiban is Németországban, Hollandiában és Belgiumban.

Sok olyan vállalkozás van, amelyeknek munkája a belvárosi csekély károsanyag-kibocsátású zónákra is kiterjed; számukra ideális megoldást jelent majd a Transit Custom Plug-In Hybrid modell. Ez az autó nulla károsanyag-kibocsátással is képes haladni, ám vezetőjének nem kell aggódnia, hogy lemerülhet az akkumulátor. A Ford az első tömeggyártó, amely plug-in technológiát kínál az egytonnás áruszállítók szegmensében, és az új modell 2019 második felétől lesz kapható.

A Transit Custom Plug-In Hybrid első kerekeit kizárólag egy elektromotor/generátor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik. A tervek szerint a fejlett hibrid hajtáslánccal az autó 50 km-t tud majd megtenni nulla károsanyag-kibocsátással, az 1,0 literes EcoBoost motor rásegítésével pedig 500 km lesz a hatótávolsága.

A jármű próbaüzeme jelenleg is folyik Londonban (később pedig Valenciában és Kölnben folytatódik), hogy a lehető legpontosabban kiderüljön, milyen előnyöket jelent ez a megoldás a környezet és a vásárlók számára.

A Ford a ‘Go Further’ rendezvényen jelentette be, hogy a kínálatban e modell párja az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid lesz. A nyolcüléses személyszállító praktikumát és kényelmét még magasabb szintre emeli, hogy a Tourneo Custom egyedülálló szolgáltatást kínál saját kategóriájában, hiszen két hátsó üléssora egymással szembe (“konferencia” beállítás) és a menetirány felé is fordítható – így az autó tökéletes választást jelent a felsővezetői transzfer-szolgáltatást végző vállalkozások számára.

Azok a cégek, amelyeknek autói jellemzően az araszoló nagyvárosi forgalomban vagy a kertvárosokban közlekednek, a 48 voltos mild hybrid technológia jelent praktikus megoldást. A Ford elsőként kínálja a szegmensben az EcoBlue Hybrid hajtásláncokat, amelyek 2019 közepétől már elérhetők lesznek a Transit, a Transit Custom és a Tourneo Custom modellekhez, mérsékelve e járművek üzemeltetési költségét.

Az EcoBlue Hybrid technológia mintegy 3 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással működik, mint a vele azonos teljesítményű 2,0 literes EcoBlue dízelmotor (WLTP-mérés alapján). Ez a különbség azonban akár 8 százalék is lehet, ha a járműveket gyakori elindulásokkal és megállásokkal – például városi környezetben végzett házhoz szállításra – használják.

“A Ford sokoldalú hajtáslánc-stratégiáját úgy alakítottuk ki, hogy a haszongépjárművek vásárlói biztosan megtalálják a megfelelő megoldást a munkájukhoz,” nyilatkozta Helmut Reder, a Ford Európa haszongépjármű üzletágának termékcsalád-igazgatója.

Konnektivitás-alapú megoldások

A FordPass Connect fedélzeti modem-technológia legújabb generációs, információ-alapú szolgáltatásaira építve a Ford egy sor integrált haszongépjármű-megoldás kifejlesztésén dolgozik majd , amelyek révén a vásárlók egyszerűbben és kényelmesebben működtethetik járműveiket, optimalizálva azok termelékenységét.

A Ford a ‘Go Further’ rendezvényen jelentette be, hogy fejlesztés alatt áll egy innovatív és prediktív, használat-alapú karbantartási megoldás, amelynek célja, hogy a járművek üzemidejének 100 százaléka kihasználható legyen. A szolgáltatás első fázisa 2019 végén mutatkozik majd be Nagy Britanniában.

Az új megoldás garantálja, hogy a haszongépjárművek üzemeltetői ezentúl másképp tekintenek a szervizelésre, mivel a karbantartás nem a fix szerviz-intervallum alapján, hanem kifejezetten az egyes járművekre szabva történik majd. A kulcsfontosságú rendszerekben elhelyezett szenzorok valós idejű adatokat szolgáltatnak, így a szervizelésre való figyelmeztetés kizárólag akkor jelenik meg, amikor az tényleg szükséges. Ezzel a módszerrel még azelőtt kiszűrhetők a hibák, mielőtt súlyos problémát okoznának – amivel együtt járna a jármű váratlan kiesése a munkavégzésből.

A nagyobb flottaüzemeltetők számára a jövőben bevezetendő Ford Telematika termékek kínálnak olyan adatokat, amelyek megalapozzák a napi intézkedéseket, és segítenek az üzletmenet optimális megszervezésében.

A valós idejű, gyártói szintű információk közvetlenül a flottában futó, adatforgalmi kapcsolattal rendelkező Ford járművekből érkeznek a Ford Közlekedési Mobilitási Felhőn keresztül. A Ford Telematika segítségével a menedzserek egy számítógépes alkalmazással ellenőrizhetik az egyes járművek műszaki állapotát, üzemanyag-fogyasztását, termelékenységét és biztonságát, és gyorsan reagálhatnak, ha szükségessé válik valamilyen intézkedés.**

Szintén tavaly mutatkozott be először a Ford Adatszolgáltatás, ami a nagyobb flották számára kínál lehetőséget, hogy a Felhőn keresztül kifejezetten számukra összeállított adatcsomagokat kapjanak járműveikből, és hogy ezeket az adatokat saját rendszereikbe integrálhassák.**

A Ford ugyanilyen komolyan kezeli a kisebb vállalkozások és magánvállalkozók igényeit is. A FordPass alkalmazás praktikus megoldásokat kínál, amelyek fokozzák a jármű kényelmét és biztonságát, és csökkentik üzemanyag-fogyasztását. E megoldások közt több, üzleti felhasználók számára kifejlesztett szolgáltatás is található, például egy parkolási alkalmazás, ami a haszongépjármű magasságát figyelembe véve csak azokat a parkolóhelyeket ajánlja fel, ahová az adott járművel be lehet állni.

Stratégiai szövetségek a jövő érdekében

A Ford vezető szerepet tölt be a haszongépjárművek piacán, és ennek fontos eleme stratégiai együttműködésekben és szövetségekben rejlő érték, ami a jármű-átépítésektől kezdve a termékfejlesztésig mindenütt érvényesül, és amelybe olyan nagyszabású projektek is beletartoznak, mint a törökországi Ford Otosan vegyesvállalat, ahol a Transit-család jelentős részét gyártják.

A Ford Minősített Jármű Átalakító (QVM) programja immár 100 QVM-minősítésű átalakító partnert számlál Európában, és a Ford azt tervezi, hogy 2020-ra a duplájára bővíti ezt a hálózatot. Minden QVM-partner hozzáférést kap a gyártói szintű információkhoz, és a Ford szorosan együttműködik velük, hogy minél rugalmasabb termékkínálatot alakíthasson ki; jó példa erre a 2018-ban bemutatott, alacsony platós Transit Skeletal változat.

A Ford folyamatosan bővíti népszerű “egylépcsős vásárlás” kezdeményezését, ami lehetővé teszi, hogy a vevők kényelmesen, a Ford márkakereskedésekben rendelhessék meg speciálisan átépített járműveiket. 2020 végére 40 különféle, QVM-partnerek által készített modellváltozat lesz elérhető közvetlenül a Transit Centrumokban, és a speciális kivitelek közt ugyanúgy szerepel majd billenőplatós teherautó, mint hűtőkocsi.

Európában jelenleg 950 Transit Centrum működik (2014-ben még csak 750 volt), Magyarországon pedig 23 Centrum áll az ügyfelek szolgálatára. A Transit Centrumok európai hálózata fontos szerepet játszik az ügyfelek kiszolgálásának minden fázisában, legyen szó akár az optimális jármű és hajtáslánc kiválasztásáról, akár az autó üzemidejének maximális kihasználásáról.

Januárban a Ford Motor Company és a Volkswagen AG bejelentették, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá. Ennek értelmében a Ford mindkét vállalat számára tervez és gyárt majd közepes méretű pickupokat, amelyek várhatóan 2022 elején jelennek majd meg a piacon; a tervek szerint a Ford tervezi és gyártja az európai piacra szánt nagyobb méretű áruszállítókat, a Volkswagen feladata pedig a városi áruszállítók tervezése és gyártása lesz.