NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

Az ABB segítségével optimalizálják az elektromos buszüzemeltetést

Az ABB bejelentette, hogy a genfi tömegközlekedési vállalat, a Transport Publics Genevois (TPG) az ABB Abilityn alapuló megoldás szállításával bízta meg. A megrendelés részeként az ABB a felügyeleti, vezérlő és adatgyűjtő rendszert (SCADA), valamint vállalati eszközgazdálkodási (EAM) szoftvert szállít. A megoldás a TOSA (Trolleybus Optimisation Systemes Alimentation) elnevezésű projekt keretében hozzájárul a teljesen elektromos hajtású buszok (azaz az e-buszok) üzemének optimalizálásához.

Az ABB a projekt keretében a busz vonalán 13 villámtöltő állomást, továbbá a végállomáson 3, a járműtelepen pedig 4 töltőállomást fog kiépíteni. A villámtöltés csatlakozási technológiája a világon a leggyorsabb lesz a maga nemében, 1 másodpercnél is rövidebb idő alatt csatlakoztatja a buszt a töltőpontra. Ezt követően a buszmegállóban kialakított 600 kilowattos töltő 15 másodpercig tölti a jármű fedélzeti akkumulátorait. A vonal végállomásán már csupán 4-5 percre van szükség ahhoz, hogy az akkumulátorokat teljes kapacitásukig feltöltsék, így az e-buszokhoz nincs szükség légvezetékre.

A kiépítésre kerülő ABB Ability Network Manager SCADA rendszer fogja felügyelni és vezérelni a töltőállomásokat és az e-buszokat kiszolgáló villamosenergia hálózatot, így segítségével a közlekedési vállalat maximalizálni tudja majd a járművek rendelkezésre állását és az üzemi hatékonyságot. A SCADA rendszert összekapcsolják az ABB Ability Ellipse Select elnevezésű EAM szoftverrel is, amelybe beágyazták a gyakorlati úton megszerzett paramétereket és az iparág-specifikus munkafolyamatokat. A két rendszer integrálása tovább optimalizálja a karbantartási folyamatokat, lehetővé teszi az esetleges üzemzavarok gyors elhárítását, és javítja a jövőbeni karbantartási igények prognosztizálását. A komplett megoldás távoli hozzáféréssel és “felhő” képességekkel is rendelkezni fog, a skálázhatóságának köszönhetően pedig a jövőben felmerülő igényeknek is képes lesz megfelelni.

2016-ban a TPG és a svájci buszgyártó cég, a HESS azzal bízta meg az ABB-t, hogy szállítson villámtöltési és fedélzeti energiatárolási technológiát a TOSA projekt keretében üzemelő, és a genfi repülőteret az elővárosokkal összekötő 23-as számú vonalon közlekedő 12 db e-buszhoz. A tervek szerint az útvonalon az e-buszok naponta 10 000 utast szállítanak, a szén-dioxid-kibocsátást pedig évente 1000 tonnával csökkentik. E kiemelt fejlesztési projektet a Svájci Szövetségi Energiahivatal (SFOE) támogatja.