NavigátorVilág – Dunai hajózás online konferencia

Megállt a hajózás mélyrepülése

Elkezdődtek és lendületesen folytatódnak a hazai hajózási infrastruktúra fejlesztését szolgáló beruházások, az utóbbi években megállt az ágazatnak az 1990-es évek elején kezdődő mélyrepülése – hangzott el egy tegnapi hajós szakmai kongresszuson.

A Személyhajósok Szövetsége a Magyar Hajózási Országos Szövetség partnerségével nemzetközi hajós szakmai kongresszust rendezett január 18-án Budapesten, a Gróf Széchenyi rendezvényhajó fedélzetén. A hivatásos hajós szakemberek – köztük kapitányok, matrózok, gépészek és cégvezetők –részvételével lezajlott szakmai workshopon többek között az új uniós irányelvek nyomán a hajós képesítésekben várható változásokról, a hazai hajós- és hajómérnökképzés perspektíváiról vagy a mohácsi hajóforgalom és a tiszai hajózáshelyzetéről hangzottak el szakmai előadások. De terítékre került a Dante és a Danube STREAM projekt, a danubeportal.com portál és a NAVINFO hívójelű diszpécserszolgálat bemutatása is, továbbá egy igazán érdekes és érdekfeszítő beszámoló arról, hogy mit is jelent magyar hajósnak lenni Európa vizein.

forrás: hajozas.hu

Jó végignézni a hallgatóság sorain, hiszen látszik, hogy milyen sok embernek fontos a magyar hajózás helyzete, mondta megnyitó beszédében Völner Pál. A Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) elnöke úgy vélte, a konferencia témáit tekintve érzékelhető, hogy nem egyszerű dologról van szó; a szakképzéstől a hajózóutak korszerűsítéséig, az érintett cégek versenyképességének javításától a kikötők fejlesztéséig mind a hazai hajós szakmát érintő, állandóan napirenden lévő kérdések.A legbiztatóbb, hogy az ágazatnak az 1990-es évek elején kezdődő mélyrepülése az utóbbi években megállt, elkezdődtek és lendületesen folytatódnak a hajózási infrastruktúra fejlesztését szolgáló beruházások, tette hozzá a MAHOSZ elnöke. Szerinte a szabályozási környezet alakításában, a szakma érdekeit szolgáló finomhangolásában is előrelépés figyelhető meg a szövetség és a szakminisztériumok, hatóságok között zajló egyeztetéseken. A tárgyalópartnerek egyenrangú félként tekintenek a hajós érdekképviseletre, az összes szakmai kérdésben – legyen szó például rakpartátépítésekről vagy jövedéki kérdésekről – kikérik és számítanak a MAHOSZ véleményére.

A hajózóutak helyzetének javítása vagy a teherhajózás újbóli megerősítése érdekében tett erőfeszítések során jelentős nehézségekbe ütközött a szakma az elmúlt évtizedekben. Az idő azonban a hajózásnak dolgozik – jelentette ki Völner Pál –, a környezetvédelmi és a gazdaságossági szempontok is amellett szólnak, hogy fejlődjön ez a szakterület, amihez egyébként mind az európai uniós, mind a hazai költségvetési források rendelkezésre állnak. Fontos, hogy a szakma ma már meg tudja mutatni magát a széles közvélemény, a nem szakmabeliek előtt is, gondoljunk a tavaszi kirajzásra, a hajósbálokra vagy az augusztus 20-i víziparádéra, hangoztatta a MAHOSZ-elnök, hozzátéve, hogy természetesen sok még a teendő, számtalan kihívás megoldása vár a magyar hivatásos hajós társadalomra.