NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás online konferencia

„Teljes körű szolgáltatásban hiszünk”

Lépésről lépésre építette fel szolgáltatási palettáját teljes körűvé a METRANS: először vasúti operátorként, majd terminálüzemeltetőként, s végül vasútvállalatként jelent meg a piacon. Ezáltal ügyfeleik egy kézből juthatnak hozzá minden olyan szolgáltatáshoz, amely a magas minőségi színvonalú vasúti konténeres áruszállításhoz kapcsolódik. „Vállalatunk konzekvens munkával, a konkurencia tisztelete mellett megteremtette Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb intermodális vasúti hálózatát” – összegezte Kiss Péter ügyvezető igazgató.

Kiss Péter, a METRANS Danubia ügyvezető igazgatója

– Hogyan került kapcsolatba a kombinált (konténeres) fuvarozással?
– A szakmai pályámat WienCont Containerterminalnál Bratislava, s.r.onál kezdtem, 1995-ben. Intermodális szállítási menedzserként és szállítmányozási vezetőként tevékenykedtem. 1999-ben kerültem a METRANS-hoz, hogy a cég leányvállalatainak magyarországi, szlovéniai, osztrák, horvátországi, valamint törökországi ügyvezető igazgatói pozícióját töltsem be.

– A METRANS-hoz történő csatlakozásával mi volt a szándék és a stratégiai
cél, amit el akartak érni?
– A céget alapító magánszemélyek hittek abban, hogy Közép-Kelet-Európában van jövője a kombinált fuvarozásnak, amelyet a vállalat elmúlt 25 éves folyamatos növekedése visszaigazolt. Felkérésem célja a délkelet-európai piacok felépítése, kialakítása, új projektek létrehozása volt. S feladataim közé tartozott a terminál- és irányvonati hálózatunk lefedettségének bővítése is.

– Mikor és miért érezték úgy, hogy az operátori tevékenységen túlnyúlva
terminálüzemeltetéssel is foglalkozzanak és vasútvállalatként is
működjenek?
– A METRANS a kezdetektől fogva teljes körű szolgáltatásban gondolkodott, de ahhoz, hogy célját megvalósítsa, lépcsőfokonként kellett haladnia. Először vasúti operátorként, majd terminálüzemeltetőként, s végül vasútvállalatként biztosít kifogástalan szolgáltatást ügyfelei számára. 2004-ben szembesültünk azzal a helyzettel, hogy kevésnek bizonyultak a kocsijaink mind minőségben, mind darabszámban, hiszen korábban az állami vasutak nem fektettek be konténeres fejlesztésekbe. A megbízhatatlan üzemelésre sürgősen megoldást kellett találni, ezért tehervagonokat szereztünk be. Jelenleg már csaknem 2500 saját vasúti kocsival és 70 mozdonnyal rendelkezünk, kiegészítve a gyártáshoz és javításhoz felépült infrastruktúrát (műhelyeket) is. Amikor a 2006–2007-es időszakban a Koper–Dunaszerdahely viszonylat tranzitideje 48 óra volt, időszerűvé vált a költségek felülvizsgálata. A hagyományos konténeres szállításra – amely irányvonatos, átrakások, átcsoportosítások nélküli – azt a megoldást találtuk, hogy a korábbi állami vasutakkal együttműködve építünk fel különböző projekteket. De akkor ez nem sikerült. Ekkor gondoltuk úgy, hogy a vasút-üzemeltetési  tevékenységet saját kézbe vesszük. Az első mozdonyaink megvásárlása komoly kihívás volt számunkra, hisz ezt a szakmát is ki kellett tanulni. Ennek birtokában azonban ügyfeleink egy kézből juthatnak hozzá minden olyan szolgáltatáshoz, amely a magas minőségi színvonalú vasúti konténeres áruszállításhoz kapcsolódik. Innentől kezdve a METRANS üzletpolitikája – mint azt egyébként már többször is elmondtuk – azt jelenti, hogy saját terminálokkal, hálózattal, mozdonyokkal és vagonparkkal, továbbá karbantartóbázissal, kereskedelmi képviseletekkel, profi ügyfélszolgálattal és a megbízások leadását, illetve a szállítmányok valós idejű nyomon követését lehetővé tévő online platformmal rendelkezünk. Ezek mellett a menetrendi frekvenciát úgy kell megszerveznünk, hogy az alkalmassá váljon a partereink – a szállítmányozók és hajóstársaságok– kiszolgálására.

METRANS Budapest

– Ezek szerint a teljes körű szolgáltatás a jó és sikeres vasúti operátor/
terminálüzemeltető ismérve?
– Ha röviden válaszolnék, akkor igen, de árnyaltabban természetesen ez komplexebb kérdés. A termelővállalatok és a kereskedőcégek a megbízott szállítmányozóktól, hajóstársaságoktól eredendően azt várják, hogy megoldást szállítsanak számukra. Ennek révén az ellátási láncukat biztonságossá, kiszámíthatóvá tudják tenni, és természetesen mindehhez versenyképes árat is kell társítani. Egy vasúti operátornak ezen elvárásoknak kell megfelelnie. Több mint 25 éve azért és azon dolgozunk, hogy ezeket az igényeket maradéktalanul kielégítsük. Megteremtettük Európa egyik legnagyobb cargohálózatát, amelyet 10 METRANS-terminál szolgál ki.

– Hogyan jellemezné ezt a terminálhálózatukat?
– A mai gazdasági környezetben egyre szélesebbre nyílik az olló az export és importszállítmányok között. Úgy próbáljuk hubkoncepcióval felépíteni a hálózatunkat, hogy terminálokkal és jó minőségű vasúti összeköttetésekkel is lefedett legyen a közép-kelet-európai térség, annak érdekében, hogy napi akár négyszeri-ötszöri indítású, menetrendszerinti járatokkal kezelni tudjuk a szállítási irányok egyensúlyának hiányát. Ezzel kívánunk a hajóstársaságoknak és a szállítmányozóknak is mind árban, mind szolgáltatási minőségben megfelelő megoldást kínálni. A  régiós forgalom körülbelül 15 százaléka az üres konténerek mozgatása, ebben is ki kell szolgálnunk a piacot, amit a saját termináljaink együttműködésével és más létesítményekkel is partnerségben valósítunk meg. A fő célunk, hogy kapacitásaink felhasználásával megtaláljuk az optimális formát az igények kielégítésére és az organikus növekedés fenntartására vagy fokozására. A közép-kelet-európai térség piaca ígéretes az elkövetkező 5–10 évre, ám a beruházások elengedhetetlenek a fejlődéshez.

– Ha a megoldások ennyire korszerűek, akkor a METRANS miért nem képes a jelenleginél sokkal nagyobb szeletet kihasítani magának az európai áruszállítási piacból?
– Forgalmunk cégcsoport-szinten idén már nagy valószínűséggel eléri az 1 millió TEU-t. Számunkra ez mérvadó visszaigazolás arra nézve, hogy amit mi képviselünk, az rövid és hosszú távon egyaránt hatékony. Az európai vasúti áruszállítás nem túlságosan rózsás helyzetét évente konferenciák és tanulmányok elemzik. Az okokra és összefüggésekre, így például a vasúti pályák minőségére, a bürokrácia okozta nehézségekre, az egyre öregedő vasúti szakemberek hiányából adódó nehézségekre sokszor és sokan rámutattak már. Ezek égető problémák, a megoldás azonban lassan kristályosodik. Nekünk azonban optimistán kell hozzáállni. A mi területünkön a jövő logisztikusai már nem beidegződések mentén döntenek. Az áruszállítás és a közúti módozat már nem képez elválaszthatatlan egységet a szakemberek fejében. Tapasztalataink szerint a modern gondolkodású döntéshozók környezetkímélő és költséghatékony rendszereket, kiszámítható ellátási láncokat terveznek, amelyekben a vasúti és kombinált konténeres áruszállításnak meghatározó szerep jut.

– A trieszti kikötő „tárt karokkal várja” az operátorokat, a magyar piaci szereplőkön is érződik, hogy szeretnék „diverzifi kálni” a forgalmaikat (azonos költségszint mellett). Mi a METRANS „Trieszt-stratégiája”?
– A hajóstársaságok üzletpolitikájának változására mi is reagálunk, így Dunaszerdahely, illetve Ostrava és Trieszt között heti több alkalommal indítunk vonatpárokat, amelyek az egyik ügyfelünknek dedikáltak. Fontos azonban kiemelni, hogy az együttműködés Koper vonatkozásában is kiváló, így itt nem tervezünk változtatást. Persze cégünk mindig nyitott az új megoldásokra, ezért igény esetén a kereskedelmi tevékenységünket készek vagyunk kiszélesíteni más opciók felé is.

– A METRANS újító kezdeményezéseiről is ismert. Milyen újdonságokra számíthat a piac a közeljövőben?
– Vállalatunk konzekvens munkával, a konkurencia tisztelete mellett megteremtette Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb intermodális vasúti hálózatát. Reményeink szerint ez 2018-ban is folytatódik. Biztató, hogy a budapesti (csepeli) terminálunkra is megérkeztek az első, Kínában már vasúton feladott konténerek. Portfóliónk bővült a lengyel piaci jelenléttel is, így a 2018-as év fontos feladata, hogy ezt a piacot is integráljuk a jól bevált rendszerünkbe mint METRANS Polonia Projektet. A METRANS mind rövid, mind hosszú távon arra összpontosít, hogy a legkorszerűbb megoldásokat kínálva irányítsa a fi gyelmet a vasúti-közúti kombinált konténerszállítás fontosságára.

AZ ÉV EMBERE 2017

A NavigátorVilág szerkesztősége ebben az évben Kiss Péternek adományozta e kitüntető szakmai elismerést, aki csaknem két évtizede, 1999 óta dolgozik fáradhatatlanul Közép-Kelet-Európa konténerlogisztikai feladatainak magas színvonalú lebonyolításán a METRANS keretein belül. Az évek során a társaság az ő vezetésével Magyarországon is forradalmi újításokkal lepte meg a szakmai közvéleményt, túllépve az „egyszerű” operátori szerepkörön; mert nagyot álmodni és lépésről lépésre felépíteni egy, a piacon máig egyedülálló „all in” szolgáltatást. E koncepció egyik csúcspontjának tekinthető az idén átadott csepeli konténertermináljuk, amely immár éles üzemben működve úgy a koperi, mint az északi irány METRANS vonatait kiszolgálja. Reméljük, hogy díjazottunknak – az egyre számosabb elfoglaltsága mellett – a „leginnovatívabb” METRANS megoldások magyarországi elterjesztésére továbbra is marad energiája!

A cikk a NavigátorVilág 2017. novemberi számában jelent meg.