Szállítmányozás 2020 online konferencia

Rijekai kikötő: aktualitások, jövendőbeli fejlesztések

Rijekai kikötő: aktualitások, jövendőbeli fejlesztések

Fiume – vagy ahogy a horvátok nevezik: Rijeka – Horvátország harmadik legnagyobb települése Zágráb és Split után. A város fontos szerepet tölt be déli szomszédunk és hazánk kereskedelmében, hiszen még Kínából is futnak be ide óceánjárók. Emmanuel Papagiannakis, az Adriatic Gate Container Terminal vezérigazgatója nemcsak a rijekai kikötő aktuális helyzetéről, hanem a jövendőbeli fejlesztésekről is beszámolt a NavigátorVilág Expo hallgatóságának.

Az Adriatic Gate Container Terminal (AGCT) jelentős háttérrel rendelkezik, hiszen jelenleg a nemzetközi ICTSI Group többségi tulajdonában van, amely a világ 19 országában összesen 32 tengeri kikötőt üzemeltet. Az AGCT Rijekában lévő termináljába vasúton és autópályán keresztül is eljuthatnak a szállítmányok, a kapacitása pedig eléri a 750 ezer TEU konténert. „Közúton nagyon sok szállítmány érkezik hozzánk a szomszédos országokból, köztük például Szerbiából is. Mindez a korábban végrehajtott infrastruktúra-fejlesztéseknek köszönhető, ami lehetővé teszi, hogy új partnerek jelenjenek meg nálunk” – hívta fel a figyelmet Emmanuel Papagiannakis, az AGCT vezérigazgatója.

Az egyik legfontosabb szállítási útvonalat a terminál esetében a vasút jelenti, amely szoros kapcsolatot tesz lehetővé az elmúlt években lendületes növekedést produkáló közép-európai országokkal. A rijekai terminálba többek között Lengyelországból, Szlovákiából, Ausztriából, Bosznia-Hercegovinából és Magyarországról is érkeznek vasúton konténerek. Hazánk esetében a MAHART és a BLIK tekinthető fő partnernek.

A cég a térség országaival, köztük a magyar piaccal jelenleg is nagyon jó kapcsolatot ápol. A szakember szerint elsődleges cél ezt a jó viszonyt megőrizni. A társaság az idei évre összesen 20,4 százalékos növekedést prognosztizál, ami a legjobb eredmény lehet az elmúlt 10 év távlatában. Az AGCT további bővüléssel számol a következő években a közép-európai országok kedvező konjunktúrája miatt. „Azt gondolom, jó, ha beszállítási lánc alapon gondolkodunk, éppen ezért fontos, hogy ezen a téren is vannak opcióink; ezek között van Trieszt, Koper és természetesen Rijeka, amely mostanra már nagyon értékes opcióvá vált” – emelte ki az AGCT vezérigazgatója.

A rijekai terminált és a hozzá tartozó infrastruktúrát tehát érdemes tovább fejleszteni, mert abból valamennyi szereplő profitálhat. A horvát kormány úgy döntött, hogy 3,5 milliárd dollárt fordít a kikötő vasúti kapcsolatainak fejlesztésére, ami magában foglalja az új vonalak létesítését, a meglévő vágányok modernizációját, valamint a Zágrábbal történő összeköttetés erősítését. Mindamellett az AGCT is tovább korszerűsíti a terminált.

„A kapacitásaink bővítése érdekében novemberben megnyitottunk egy új intermodális kikötőt, amely a konténerek átrakodására is alkalmas. A fejlesztés eredményeképpen már 4 új vonallal büszkélkedhetünk, emellett 3 új RMG-darut is telepítettünk. Nem utolsósorban pedig létrejött egy 360 ezer TEU konténeres kapacitás a vasút számára. Ennek köszönhetően jelentős mértékben tudjuk javítani szolgáltatásunk színvonalát” – emelte ki az előadó. Hozzátette: szeretné megköszönni a BILK-nek és a MAHART-nak a sikeres együttműködést és munkát, ami nélkül ezek a fejlesztések nem jöhettek volna létre. A szakember hangsúlyozta, hogy jelenlegi partnereik akár hosszú távú szárazföldi raktározási szolgáltatásokat is igénybe vehetnek, mivel Škrljevóban rendelkezésre áll egy 417 ezer négyzetméteres – nyitott, illetve zárt – raktárkapacitás.

A trendeket figyelembe véve elmondható, hogy az észak-adriai térségben rendelkezésre álló hajózási lehetőségek bővülőben vannak, ami kihívás elé állítja az ezen a részen található kikötőket. Egyrészt legalább 15 ezer hajót kell ellátni évente, másfelől pedig a kisebbek mellett a nagyobb hajók kikötését is lehetővé kell tenni. „2021 márciusára a tervek szerint 421 négyzetméteres rakparttal fogunk rendelkezni, ami 20 százalékos növekedést tesz majd lehetővé. Ennek érdekében viszont jövőre végre kell hajtanunk a kotrást a nagyobb hajók fogadása érdekében, ezt követően már fejleszthető lesz az érintett partszakasz” – emelte ki a szakember. A rijekai kikötő fejlesztése tehát a jövőben sem áll le, hiszen az AGCT egészen konkrét tervekkel rendelkezik a következő egy-két év távlatában.