Szállítmányozás 2020 online konferencia

A konténerforgalomban nincs megtorpanás, gőzerővel fejlesztik tovább a terminált – interjú Gordan Bannal, a Luka Koper konténertermináljának vezetőjével

A konténerforgalomban nincs megtorpanás, gőzerővel fejlesztik tovább a terminált – interjú Gordan Bannal, a Luka Koper konténertermináljának vezetőjével

Gordan Ban immár két éve a Koperi Kikötő konténertermináljának vezetője, ahova a budapesti kikötőképviseletről érkezett. A sokoldalú, sokat látott szakember vezetésével jól sikerült a vírus elleni felkészülés, a terminál dolgozói között nem volt fertőzött. A rendkívül komplex tengeri konténerlogisztika ma már olyan sok útvonalra és áruféleségre terjed ki, hogy még egy-egy iparág vagy a fogyasztás átmeneti megtorpanása sincs tragikus hatással a forgalom volumenére – így a terminálok üzletileg is válságállók.

– Ön jól ismeri a magyar piacot, és a magyar piacon is jól ismerik Önt. Mivel foglalkozik jelenleg a koperi kikötőt üzemeltető cégnél – de mindenekelőtt: hogy van?

– Köszönöm, jól vagyok. Miután 7 évet töltöttem külszolgálatban, mint a Koperi Kikötő  (Luka Koper) magyarországi és ausztriai képviselője, a társaság felajánlott nekem egy inspiráló menedzserfeladatot: a koperi konténerterminál vezetését, amit boldogan elfogadtam. A 4 évre szóló megbízatás felénél tartok jelenleg. Ez nem volt számomra teljesen ismeretlen terep; voltam már konténertermináli vezető Koperben és Triesztben is – utóbbi helyen akkor, amikor a Luka Koper társaság volt az ottani terminál üzemeltetője. Ez a megbízás elismerése volt az eddig végzett munkámnak a terminálokon és képviselőként, egyúttal egy jó lehetőség arra, hogy a kikötői fejlesztések során a társaság érdekében kamatoztassam mindazt a tudást, amit tanulmányaim során és a korábbi pozícióimban megszereztem.

– Elkerülhetetlen a kérdés: hogyan hatott és hat a járványhelyzet a koperi konténerterminál életére?

– A legfontosabb állítás ezzel kapcsolatban az, hogy a koronavírus-vészhelyzet nem mért jelentős csapást az általam vezetett konténerterminálra. Az I–V. hónap számai idén ugyan kevéssel a bázisév alatti volumeneket mutatják – ami a kialakult nagyon nehéz és különleges, példanélküli gazdasági környezet fényében vizsgálva hatalmas siker. Az áprilisunk például extrém erős volt, de még a májusi volumeneink is meglepően nagyok voltak.

– Azért volt egy pillanat, amikor Önök is aggódtak kicsit?

– Ahogy mondtam, szerencsére a forgalmak sosem csökkentek jelentősen a járványhelyzet fokozódása mellett sem, így emiatt nem is kellett nagyon aggódnunk; sokkal inkább aggódtunk a dolgozóinkért, ami miatt valamennyi folyamatunkat áttekintettük, és igyekeztünk azokat olyanokká alakítani, hogy megelőzzük egy járványgóc kialakulását, elvágjuk a járvány terjedését – miközben a terminálon sem áll le az élet, sőt, a szokásos volumeneket kezeljük. A bevezetett intézkedések az eddiginél is nagyobb odafigyelést és fegyelmet követeltek meg a teljes termináli csapattól, ideértve a működésünket támogató partnerek, irodák, szervezetek munkáját is. Minden érintett nagyon hatékonyan birkózott meg a feladattal a munkája során, így nagy örömmel mondhatom, hogy nem volt egyetlen koronavírusos megbetegedés sem a kollégáink között. A konténerforgalmunkban nem volt tehát semmiféle fennakadás a Szlovéniában kihirdetett veszélyhelyzet alatt.

– Mik a várakozásai, reményei az év hátralevő részére?

– A jelenlegi forgalmi trendekre alapozva, de figyelembe véve a veszélyhelyzet okozta instabil piaci helyzetet és nem megfeledkezve az erős piaci versenyről sem a szomszédos és északi kikötőkkel, azt kell mondanom, hogy nagy siker lenne számunkra, ha a tavalyi szintet el tudnánk érni.

– Mi lesz a fejlesztéseikkel, beruházásaikkal az új gazdasági környezetben?

– Amint a fejlesztési terveinket rögzítettük, azonnal megkezdtük azok végrehajtását. Egy részük azonnal kivitelezési fázisba jutott, mások a gondos tervezést követően nemrég jutottak el oda. A stratégiailag legfontosabb beruházásunk a konténerterminál mólójának meghosszabbítása a jelenlegi 600 méteresről 700 méteresre, és ezzel párhuzamosan a konténertárolási kapacitást is bővítjük 25 ezer négyzetméterrel. A mólóbővítés már a kivitelezési fázisban van, nagyon jó tempóban halad továbbra is. A jövő év márciusában használatba vehetjük az új területet, míg a terminál déli oldalán az új tárolóhely átadása 2022 elejére várható. A kapacitásbővítés mellett a rakodógépek számát is növeljük új eszközök beszerzésével. Egy 4. (sínen mozgó) bakdaru a konténerek vasúti rakodását fogja segíteni már ősztől, és 2 további Super Post Panamax méretű hajórakodó darut (STS) rendeltünk meg júniusban. A területfejlesztés és darubeszerzés révén a terminál versenyképessége tovább növekszik, mivel nagymértékben javul és fejlődik az operatív munkavégzés hatékonysága.

– Miként hatott a kikötő életére az alacsony olajár és az autóipar, illetve a nehézipar talán a koronavírus-helyzeten is túlmutató nehézségei?

– A koperi kikötőben sokféle áru rakodására van lehetőség, ezen belül jelentős mennyiségű autó- és nehézipari terméket kezelünk, kezdve a nyersanyagoktól (amilyen a szén, vasérc és alumínium) a feldolgozott termékeken át (öntvények, tekercsek, bugák), a késztermékekig (gépkocsik). Úgy tűnik, hogy a személygépkocsikat rakodó terminálunk szenvedte meg legjobban a krízist. Az autógyárak leállása egy válaszreakció volt arra, hogy drámaian csökkentek az újgépjármű-eladások szerte a világban, így ez begyűrűzött a logisztikába is. Nyersanyagokat, alkatrészeket és más komponenseket konténerekben is szállítanak az autógyárak számára, így ezek mennyisége is csökkent az utóbbi hónapokban – de ez a konténerterminálon nem okozott jelentősebb visszaesést.

– Mennyire ajánlott Ön szerint a szlovén tengerpartra nyaralást tervezni ezen a nyáron?

– Én nagyon jó ötletnek tartom Koper térségét felkeresni akár már ezen a nyáron. A szlovén tengerparti települések (Koper, Izola és Piran) nemcsak nyugodt fürdőzési lehetőséget kínálnak, de a közeli hegyek kirándulásokra és más aktív kikapcsolódásokra is kiválóan alkalmasak, a gasztronómia a térségben kiemelkedő, és a közeli borvidék kóstolóval egybekötött felkeresése is jó programlehetőség.

– Mi hiányzik Önnek leginkább Magyarországból, Budapestből?

– Négy éven át dolgoztam és éltem Budapesten, mint a Koperi Kikötő képviselője. Ebből az időszakból csak jó emlékeim vannak. Egy nagyon kedvező gazdasági környezetben dolgozhattam, ahol szívesen dolgoztak a partnerek velünk, és a forgalmak is bővültek. A magánéletem is tartalmas volt a városban, köszönhetően a rengeteg szabadidős programlehetőségnek. Egy örökmozgó típus vagyok, Budapesten remek lehetőségeim voltak az úszásra és kerékpározásra. A magyar ügyfeleink mindig nagy (minőségi) igényeket támasztottak a szolgáltatásainkkal szemben, de ezzel együtt korrektek és szakszerűek. Nagyra értékelem ezt a fajta magas szintű üzleti szemléletet. Rengeteg barátom lett a szakmából az ott töltött évek alatt, és nagyon hiányoznak a gyakoribb találkozások és beszélgetések velük.

 

Andó Gergely