NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Versenyhelyzet-elemzés: Budapest–Varsó

A szolgáltatók kiélezett piaci küzdelmének egyértelmű nyertesei az utasok

Lengyel – magyar két jó barát… hangzik az ismert mondás, és valóban közkedvelt úticélnak számít Varsó. Legyen szó üzleti vagy szabadidős utazásról, többféle utazási mód, akár több szolgáltató közül is tudunk választani. A KözlekedésVilág hasábjain kísérletet teszünk arra, hogy egy sorozat keretében célállomásonként bemutatjuk és összehasonlítjuk a legfőbb eljutási módokat és azok árait, amelyekből az utasok jelenleg választani tudnak.

Wizz Air, LOT: a két konkurens légitársaság gépe egymás mellett a varsói reptéren

Levegőben

A leggyorsabb eljutási mód a repülővel történő utazás, hiszen mindössze 50 perc alatt Varsó központi repülőterén, Chopinon lehetünk Budapestről. A Wizz Air jelenleg hetente négyszer (nyáron hatszor), a LOT naponta négyszer indít járatokat. A diszkont légitársaság árpolitikájának megfelelően akár nagyon olcsón, 5–7 ezer forintos alapáron is vehetünk repülőjegyet. Egy tetszőleges áprilisi hétvégére március elején foglalva oda-vissza negyvenötezer forintból, feladott poggyásszal tudunk elrepülni. A LOT elsősorban az üzleti és az átszállóforgalomra épít. A reggel és este közlekedő járatokkal egynapos üzleti tárgyalás is megjárható, valamint jó csatlakozást biztosít lengyel belföldi járataira, európai, illetve növekvő tengerentúli hálózatára. Egynapos tárgyalásra – egy tetszőleges márciusi dátumra keresve – 120–150 ezer forintos oda-vissza repülőjegyet találhatunk, de egy hétvége megjárható 70 ezer forintból. A repülőtérre történő kijutásra mindkét esetben 45–60 percet kell szánni a belvárosból.

A Budapest–Varsó között közlekedő éjszakai vonat a lengyel államvasút kocsijaiból áll

Vasúton

A magyar és a lengyel főváros között egy nappali és egy éjszakai közvetlen vasúti összeköttetés van. A MÁV-START oldalán elérhető díjszabás az árakat még mindig csak euróban közli, amit a vasúttársaság árfolyamán átszámolunk forintra az összehasonlítás érdekében. A legkedvezőbb, kontingentált SparDay ajánlat 5890 Ft-ért (19 €) érhető el, egy irányba, vonatonként maximum az első 6–10 utas számára. A nappali vonatút 10 óra hoszszat tart, a Keletiből 8 óra 22 perckor indulva, és a visszaútnak is hasonló az időfekvése. Az éjszaka közlekedő közvetlen kocsik (Metropol/Chopin EN) kényelmes időpontban, 20 óra után indulnak Budapestről, és nem sokkal reggel 7 óra után érkeznek Varsóba. A járaton az ülőhelyes kocsik ára szintén 5890 Ft-tól indul, 4 vagy 6 személyes fekvőhelyes kocsik 8990 Ft-tól, illetve 15 190 Ft-tól 1-3 személyes hálókocsik közlekednek, a szállást ténylegesen kiváltó saját zuhanyzós de luxe fülkével pedig 24 500 Ft-tól. Ha a korlátozott számú jegyek két kedvező díj szintje – amelyeket az éjszakai vonaton SparNight-nak hívnak – elfogyna, a normál menetjegy ára közel 35 ezer forint, amely mellé még fekvő- vagy hálóhelyet is kell váltani. Ezek az árak már nagyon nem versenyképesek, gyakran a repülőnél is drágább megoldást jelentenek, hiszen a kétágyas hálófülke személyenként 44 ezer forint lesz, az egyágyas DeLuxe-fülkéért pedig oda-vissza 120 ezer forintot kellene fizetni egy üzleti utasnak.

A nappali szerelvényt a MÁV-START biztosítja, sajnos ritkán van benne konnektorral felszerelt kocsi, a wifi szolgáltatás nem biztosított, amely ilyen távolságnál indokolt lenne. Teljesen hiányzik az akadálymentesség és a kerékpárszállítás lehetősége, ugyanakkor a vonatban közlekedik étkezőkocsi, ami elviselhetőbbé teheti a hosszú utazást. Az éjszakai vonat a lengyel államvasút (PKP InterCity) kocsijaiból áll, amelyek tiszták és gondosan karbantartottak. A hálókocsikban minden utas kap ásványvizet és egy szerény reggelit, aki pedig nem a DeLuxe-fülkét választja, az is tisztálkodhat a hálókocsi végén lévő közös zuhanyban. Az éjszakai utazás ugyan alapvetően biztonságos, de a szlovák és cseh szakaszon előfordulnak lopások az elalvó utasok kárára, így az elővigyázatosság indokolt, különösen az ülőkocsiban történő utazás esetén.

A fapados PolskiBus egy nappali és egy éjszakai járatot közlekedtet a lengyel fővárosba

Autóbusszal

Az elmúlt időszakban jelentősen bővült az autóbuszos kapcsolatok száma. A lengyel diszkont autóbusz-társaság, a PolskiBus napi két járatot, egy nappalit és egy éjszakait közlekedtet Varsóba. A menetidő kb. 12 óra. Az emeletes, korszerű VDL Astromega autóbuszokon sűrű a székezés, és a fedélzeti szolgáltatás nagyon is szűkös: pénzért frissítő vásárolható, a wifi pedig csak Lengyelországban működik. Az autóbusz mellékhelyiséggel felszerelt, de többször megáll útközben rövidebb pihenőre. Az árképzés nagyon kedvező, az indulóárak 1000 Ft/iránytól elérhetőek. A tetszőleges márciusi hétvégi utazás odavissza 5 ezer forint alatt is megjárható. Az autóbuszok Budapesten az Etele téren állnak meg, a vasúttal ellentétben a menetjegy online könnyen megvásárolható és mobiltelefonon is bemutatható.

Az észt Lux Express februárban meghirdette napi járatát Budapest és Varsó között 4000 forintos kezdőáron, de csak a naponta közlekedtetett Budapest Népliget és Krakkó autóbusz-állomás közötti járathoz kapcsolódva, átszállással és közel 13 órás menetidővel ajánlva fix eljutást Varsóba, kb. 5000 Ft/irány indulóáron. Lapzártakor érkezett azonban a hír, hogy a társaság áprilistól megszünteti a legtöbb Lengyelországot érintő nemzetközi járatát, így a Budapest–Krakkó–Varsót is, amely 2015 nyara óta jár Budapestre, de úgy tűnik, nem bírta a versenyt a legnagyobb lengyel belföldi szolgáltatóval, a brit érdekeltségű Polskibusszal. A háttérben a német Flixbus terjeszkedése állhat, amit erősít a két buszos cég között jó ideje meglévő együttműködés.

DIÓHÉJBAN A LENGYEL (ÉS ÉSZT) SZOLGÁLTATÓKRÓL LOT

Lengyelország nemzeti légitársaságát 1929-ben alapították Varsóban, székhelye azóta is ott található. A 88 éves LOT a világ egyik legrégebb óta működő légitársasága, bázisrepülőtere a Varsó-Chopin repülőtér. Flottája 55 repülőgépből áll, melyek 60 európai, közel-keleti, észak-amerikai és ázsiai célállomásra repülnek.

PKP InterCity

A cég 2001. január 1-jén alakult, amikor az Európai Unió ajánlására a lengyel nemzeti vasúttársaságot, a PKP-t kilenc önálló cégre darabolták. Ezek közül az egyik a PKP Intercity, mely naponta 350 távolsági személyszállító vonatot, InterCityket, EuroCityket, EuroNightokat, valamint Intercity buszokat közlekedtet.

PolskiBus

A Polskibus 2011 nyarán robbant be a lengyelországi belföldi autóbuszközlekedés piacára, ahol ma kiterjedt hálózatot üzemeltetnek, és több járatukat nemzetközi viszonylatban is meghosszabbították. Fél évvel később léptek a magyar piacra a konkurens Lux Expressnél, 2015 decemberétől napi két buszuk jár a Budapest–Varsó útvonalon.

Lux Express

Az észt társaság a Baltikum legnagyobb távolsági autóbusz járatokat üzemeltető cége, mely 11 országban van jelen a fapados buszközlekedés piacán. A Lux Express másfél éve kínál olcsó jegyeket Budapestről Krakkón keresztül Varsóba, ahonnan a balti országok felé, vagy Moszkvába, Helsinkibe, Berlinbe és Prágába is tovább lehet utazni.

Összefoglalva elmondható, hogy Budapest és Varsó között éles piaci versenyben, egymással erős árversenyben kínálnak olcsóbb és drágább, gyorsabb és lassabb eljutási lehetőséget a szolgáltatók, aminek egyértelmű nyertesei az utasok lehetnek.

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. márciusi számában jelent meg.