Repülésbiztonság 2016-ban

Mindössze egy szerencsétlenségen múlt, hogy megtört az évek óta javuló tendencia, és 2016-ban többen haltak meg légi katasztrófákban, mint a korábbi rekordnak tekinthető évben. Ugyanakkor a bővülő forgalom mellett tovább csökkent az egy utazásra eső események száma, tehát összességében javult a légi közlekedés biztonsága.

19 baleset, 325 áldozat

Tendenciájában hosszú évek óta kisebb a közforgalmú repüléssel járó veszély, és abszolút értékben is csökkent a légi balesetek, illetve az ehhez kapcsolódó halálesetek száma, szerte a világban. Szigorúan a számok nyelvén: az Aviaton Safety Network összefoglalója szerint tavaly 19 halálos közforgalmú légi balesetben 325-en vesztették életüket. A fejlődő technika, az egyre szigorúbb biztonsági szabályok következetes alkalmazása a fejlett világ mellett a fejlődő országok közlekedésbiztonságán is sokat javítottak. Az automata rendszerek sok pilótahibát ki tudnak védeni, és a rossz időjárási körülmények között nagymértékben segítik a biztonságos közlekedést. Ugyanakkor ebben az évben is történtek szándékos cselekmények, amelyek rontottak a statisztikán. Vélhetően egy bombarobbanás miatt zuhant le a Földközi-tenger felett haladó egyiptomi A320-as, valamint szerencsés, mindöszsze a merénylő halálát okozó robbanás történt egy szomáliai légibuszon.

Erőltetett leszállás

Közfeltűnést keltett, amikor egy teljes futballcsapat (összesen 71 fő) veszett oda, egy elsőre érthetetlennek tűnő novemberi, kolumbiai katasztrófában. Szinte felfoghatatlan, hogy nem a megfelelő mennyiségű üzemanyaggal szállt fel a bolíviai LAMIA légitársaság Avrojet 85-ös repülője Medellín városa felé, majd az irányítástól sem kért segítséget a legutolsó pillanatig. Súlyos balesetet szenvedett egy neves arab diszkont légitársaság gépe is, amikor a Dubajból érkező repülő egy heves viharban négyszer próbált meg leszállni a Don melletti Rosztov repülőterén, de az utolsó megközelítés alkalmával a pilóták elvesztették a repülő feletti uralmukat, és lezuhantak. A vizsgálat még nem zárult le, de felmerült annak a lehetősége, hogy a társaság központjából erőltették a leszállást, a kitérő repülőtérre történő biztonságos eljutás helyett.

Több baleset történt teherszállító repülőgéppel, ahol általában régebbi gépek repülnek, valamint a szabályokat is esetenként lazábban kezelik. Oroszországban egy tűzoltó repülő is lezuhant, ahol a teljes személyzet odaveszett. Más statisztikában szerepel ugyan, de meg kell emlékezni az Alekszandrov művészeti együttes balesetéről, amelyik egy katonai utasszállító Tu-154-es fedélzetén érte őket, Szocsi közelében. A nyolcvanöt utas és a nyolcfős személyzet egyetlen tagja sem élte túl a vízbe csapódást.

Elvakított pilóták

Szerencsére magyar repülőgéppel nem történt halálos baleset a közforgalmú repülésben, de augusztus 5-én az ASL Airlines magyar lajtsromban lévő teherszállító 737-es repülőgépe az olaszországi Bergamo repülőterén túl későn ért földet, majd az esős időjárási körülmények között nem tudott megállni. A kifutópályáról kitörve egy parkolón áthaladva a közútig csúszott az összetört repülőgép, és sajnos a pilótái is megsérültek. A repülő orrrésze talán kiállítási tárgyként vissza fog térni Magyarországra. A közforgalmú repülést évek óta veszélyeztetik az erős lézerfények, ame

Schulek Tibor

A cikk a KözlekedésVilág 2017. márciusi számában jelent meg.