NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Budapest–Hatvan: a vágányzár ellenére maradtak az utasok

Budapest–Hatvan: a vágányzár ellenére maradtak az utasok

A Budapest–Hatvan vonal Pécel és Aszód közötti szakaszán február 4-től tart a pályarekonstrukciós munka, amely miatt a két település között szünetel a vonatforgalom és – változó szakaszokon – pótlóbusszal kell utazni.

Az eddig beérkezett tapasztalatok és az utasoktól érkezett észrevételek azt mutatják, hogy a széles körű egyeztetések, szakmai előkészítések eredményesek voltak. Nagyobb fennakadás, késés nem volt, a pótlóbuszokon nem alakult ki tartós zsúfoltság. Az utasok megszokták a változást, türelemmel viselik az átszállás miatti esetleges kényelmetlenséget. A jegyváltások száma nem csökkent, ami azt bizonyítja, hogy az utasok a vonatpótlós közlekedés ellenére is a vasutat választják.

Az InterCity-k helyett a Keleti pályaudvar és Hatvan között pótlóbuszok járnak, a többi vonat helyett –eltérő szakaszokon – ugyancsak buszokkal kell utazni. Az IC-pótlók jellemzően tartják a menetrendet;olykor előfordult, hogy a reggeli vagy délutáni csúcsidőben az M3-as be-, illetve kivezető szakaszán feltorlódott kocsisor miatt 10–15 perccel hosszabb menetidővel jártak az IC-t pótló buszok.Nagyobb fennakadás, késés nem volt (ez alól február 5. volt kivétel, amikor Rákos állomásnál vezetékszakadás nehezítette az elővárosi vonatközlekedést Pécelig). Az Isaszeg környéki nagyobb utasforgalom miatt előfordult, hogy Isaszegnél nem mindenki fért fel, ezért az arra közlekedő buszok számát a csúcsidőben növelték.

Az útbaigazításhoz, tájékozódáshoz komoly segítséget jelentett január 30-tól február 5-ig az állomásokon és környékükön tevékenykedő 38 hosztesz, 93 diákmunkás, illetve az 50 ezer szórólap.Az S80-as személyvonatok csak a Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan között közlekednek.A kimaradó szakaszokon pótlóbuszok viszik az utasokat. Bejáratódott az útvonal az elővárosi utasok esetében is, főként a naponta ingázóknál. A Pécel–Hatvan szakaszon közlekedő gyors pótlóbuszokat főként a Hatvanból Egerbe és Sátoraljaújhelyre gyors- és sebesvonatokkal utazók veszik igénybe, ez a pótlóbusz közvetlenül csatlakozik a Hatvanból induló gyors- és sebesvonatokhoz.A Keleti pályaudvar és Pécel közötti, illetve az Aszód–Hatvan viszonylatban közlekedő vonatok a vágányzári menetrend szerint, a reggeli csúcsidőszakban néhány perccel hosszabb menetidővel tették meg az utat a pótlóbuszos átszállások miatt. A hatvani csomópont most átszállási helyként működik,ezért a hatvani állomáson a MÁV-START erősítette az utastájékoztatást.Ezen a vonalon, a különféle viszonylatokban naponta 8–10 ezren utaznak.

A vágányzárral kapcsolatban az ügyfélszolgálathoz 37 megkeresés érkezett – ezek alapján további finomhangolásokat végeztek a vasúti és pótlóbuszos közlekedésen, valamint az utastájékoztatás esetében.A jegyváltásoknál nincs visszaesés, ami azt bizonyítja, hogy a pótlóbuszos közlekedés ellenére is a vasutat választják az utasok a Budapest–Hatvan–Miskolc–Sátoraljaújhely, illetve Eger viszonylatban, valamint a budapesti elővárosi vonalszakaszon.