Nem egy vándormadár

Nem egy vándormadár

A 2016-os év felforgatta a kétpillérű, vasúti és közúti szállítmányozással foglalkozó Sped-Trans Hungária Kft . életét, de a céghez hű munkatársak a céghez hű megbízókkal karöltve nekiveselkedtek, és újra felépítették magukat. A vasúti forgalmuk nulláról indulva napjainkra még korántsem érte el a korábbi szintet, de közúton látványosan erősödnek, ez teszi most ki az árbevételük 70 százalékát – nyilatkozta lapunknak Köles Gábor ügyvezető igazgató.

– Csak egyetlen kérdés erejéig utaljunk a két évvel ezelőtti helyzetre: hogyan sikerült talpon maradni a hirtelen harmadára csappant létszámmal?

– Természetesen nem volt könnyű, de a korábbi tapasztalatom jól jött, mert 14 évvel korábban (ld. keretben. A szerk.) pont tűzoltásra, válságot menedzselni érkeztem többedmagammal a Chemoldanzas-hoz. Akkor agresszívan kellett a megmaradt – a távozó munkatársakkal együtt nem távozó – partnerkört meggyőznünk a saját folytonosságunkról; most ugyanezt a munkát végeztük el belülről, ami egyébként sajnos nem is példanélküli ebben a szakmában. Az ügyvezetői pozícióm nem volt tervezett, de ebben a ránk szakadt szituációban ez volt az ésszerű döntés.

 – Milyen elvárásokat támasztott a szlovák anyacég?

– A szükséges jelentéseken felül tulajdonképpen nagyfokú önállósággal bírunk a napi működésünket illetően, sőt, a megfelelő hozzáállásunkra és kommunikációnkra válaszul a tulajdonos Jan Durian és csapata kifejezetten nyitott úgy a helyi szükségleteinkre, mint a megoldásainkra. A mottójuk azonos a miénkkel: dolgozzunk jól, eredményesen, és akkor mindenki jól fog járni!

– Hogyan alakulnak a vasúti forgalmaik?

– Habár a korábbiaknál lényegesen szerényebb mértékben (az árbevételünk 30 százalékának erejéig), de most is foglalkozunk a cégcsoport fő profilját jelentő vasúti szállításokkal: mindenekelőtt a lévaiak tranzitforgalmát visszük. Ezenkívül a megmaradt hazai megbízói állomány mellett külföldi (szerb, horvát és francia) szállítmányokat szereztünk, követve a saját előző gyakorlatomat a közúti fronton, amikor is jellemzően külföldi partnerekkel dolgoztam. A jelenlegi helyzetben – 2017-ben 300 ezer tonnát továbbítva – ebben az irányban látunk kitörési lehetőséget a magunk számára; megragadtuk a potenciált, a piaci rést a tranzitforgalmakra és azon keresztül a külföldi szakaszok bonyolítására, ami egyelőre eredményesnek bizonyul. Mindehhez elengedhetetlen a határon túli folyama tok szakismerete, amit a nyelvi készségeink nagymértékben elősegítenek. Egyébként ezek lendítik előre a cégcsoporton belül a (szlovák, lengyel) testvérvállalatokkal való együttműködéseket is, úgy üzleti alapon, mint csapatépítő programokon.

– Hogyan teljesít a közúti üzletág?

– A 2005-ös megalakulásunk óta folyamatosan végzünk közúti fuvarfeladatokat a vasúti szállítmányozás mellett. A kezdetektől saját ügyfélkörrel dolgozunk, amelyet tulajdonosi elvárás szerint folyamatosan növelünk és fejlesztünk. 2007-től új felfogásban akvizíciós tevékenységet vezettünk be, ennek hatására a partnerállományunk még intenzívebben gyarapodott. A 2016-os váltás nyomait itt is megéreztük, de a lemorzsolódást követően sikerült stabilizálni a forgalmunkat. Mivel klasszikus speditőrként nincs saját eszközünk, és emiatt alvállalkozókkal fuvaroztatunk – némelyikkel hosszú távú, másokkal eseti szerződés alapján –, itt az ágazatot sújtó piaci sajátosságok nehezítik az életünket: sorolhatom a pilótahiányt, a költségeik emelkedését stb. A tavalyi 1,5 milliárd forintos árbevételünk és a 35 millió forintos adózás előtti eredményünk 70 százaléka származik most ebből az üzletágból, 8000 darabos fuvarszámmal; innen építkezünk tovább.

– Mik az idei tervek?

– A korábbi években felhalmozódott (örökölt) kintlévőségekre az elmúlt hónapokban kiemelt figyelmet tudtam fordítani, így ezt mára megnyugtatóan tudtuk rendezni. A jelenség azonban rávilágított különböző (rendszerszintű és technikai) hibákra, amiktől óvakodnunk kell a továbbiakban, most erre is összpontosítunk. A vasúti vonalon előreláthatólag nem érjük el a tavalyi árumennyiséget, ugyanakkor a projektjeink jövedelmezősége javulni látszik ezen a fronton. Ami a közutat illeti, a kiemelkedő szakmai tapasztalatunknak köszönhetően a gazdaság negatív hatásai ellenére is fejlődési pályán állunk.

CÉGNÉVJEGY

A Sped-Trans Levice a.s. 1989-ben alakult meg az első magán szállítmányozócégként Szlovákiában. Az ügyfelek teljes körű kiszolgálásának érdekében nyitotta meg irodáit több helyen Szlovákiában (Pozsonyban, Kassán, Cierna nad Tisou-ban), illetve önálló vállalatként Magyarországon és Lengyelországban. A Sped-Trans Hungária Szállítmányozási Kft. 2005 márciusában kezdte meg működését Budapesten. A cég vasúti, közúti és kombinált szállítmányozással egyaránt foglalkozik; belföldi, export-, import- és tranzitforgalmak lebonyolítását végzik az európai vasutak vonalán minden irányban, beleértve a FÁK országait is. A társaság komplex szolgáltatásokat kínál a szállítmányozással közvetlenül vagy közvetve összefüggő szolgáltatások terén, többek között vállalják a szállítmányok vámügyintézését, reexportját a határállomásokon, a vagonok nyomon követését, az áruk átrakásának felügyeletét és raktározását vámraktárakban, egyedi szállítmánybiztosítások és útvonalengedélyek megszerzését.

NÉVJEGY

Köles Gábor (51) a profi sportolói múltját (gyerekkorától vitorlázott, 15 évig válogatott kerettag volt) cserélte fel az ezredfordulón a szállítmányozói munkával, felsőfokú kereskedelmi képzettségére alapozva. A speciális szállításokat végző Bau-Trans-nál kezdett, diszpécseri feladatokat látott el. Mélyvíz volt a javából, de a vezetője támogatta a terepi tapasztalatok megszerzését, így kilépve az íróasztal mögül időnként a gyakorlatban is megismerhette a szakmát. Ezt követően, 2002–2005 között a legendás Chemoldanzas-nál tanulta meg a klasszikus speditőri munka alapjait. A Sped-Trans hazai irodájának indulásakor hívták a céghez, nevéhez fűződik a társaság közúti forgalmának és csapatának felépítése, amely osztállyá növekedett, ahol a szakember foglalkozott a kiemelt ügyfelekkel, a forgalom 60 százalékát hozva. 2016-ban ügyvezetőként más feladatai lettek, de még mindig szereti felügyelni a cég operatív működését is. A korábbi utazásai nyomán angolul és németül folyékonyan beszél. Nős, két felnőtt gyermeke van. Szabadidejében a mai napig vitorlázik, de már csak hobbiszinten, amatőr versenyeken szerepelve.