Csődbe ment az Ikarus Egyedi

Csődbe ment az Ikarus Egyedi

Csődöt jelentett a dízel és elektromos Modulo autóbuszokat előállító Ikarus Egyedi Kft. – közölte a cég vezetése.

Az Ikarus Egyedi Kft. vezetése közleményében arról tájékoztatta partnereit és munkavállalóit, hogy az utóbbi idők fizetési nehézségeinek kezelése érdekében csődvédelmet kért. A csődeljárás legfőbb célja, hogy a társaság működését reorganizálják és fizetőképessége helyreálljon.

A közlemény hangsúlyozta, hogy az Ikarus Egyedi Kft. az a társaság, amelyik hosszú idő óta először rendelkezik magyar fejlesztésű, városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszokkal, tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte, így az elektromos midibuszra kiírt pályázatot 1,5, míg a 180 darab csuklós buszra kiírtat közel hárommilliárd forinttal olcsóbb ajánlatával nyerte el a külföldi gyártók előtt.

A társaság tevékenységével a magyar büdzsének eddig megközelítőleg ötmilliárd forint bevételt hozott, a 180 darab csuklós autóbusz legyártásával pedig további hárommilliárd forint bevételt és megtakarítást eredményezne. Mindezekre tekintettel az Ikarus Egyedi Kft. arra kérte a kormányt, hogy a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek, és vegyen részt a reorganizáció folyamatában.

Mészáros Csaba ügyvezető korábban lapunknak nyilatkozva elmondta, hogy nincs megoldva a csuklós buszok gyártásának finanszírozása, és a megrendelés túlságosan későn érkezett a vállalkozásnak. A gyártás milliárdos költségeket jelent a vállalkozónak, tekintettel arra, hogy egy jármű 75–80 százalékát az alkatrészek és a beszállítók szolgáltatásai teszik ki. Tehát nemcsak a dolgozók bérét, de az alvállalkozókat is fizetnie, finanszíroznia kell. A nemzetközi gyakorlat szerint ilyen nagy összegű sorozatgyártáshoz a cégek 30–50 százalékos előleget szoktak igényelni. Erre az Ikarus Egyedi Kft.-nek a közbeszerzési kiírás miatt nem volt lehetősége.

A BKV által üzemeltetett elektromos midibuszok, valamint a már elkészült csuklósok minőségi színvonalát ért kritikákra reagálva az ügyvezető kérdésünkre elmondta, nap mint nap tapasztalja, hogy a hazai gyártású járművek megjelenése piaci érdekeket sért. Emiatt részben az itt jelen lévő nemzetközi márkák, részben a használt buszok és alkatrészek kereskedelmével foglalkozó vállalkozások részéről tapasztalnak nyílt és indirekt támadásokat. Mészáros Csaba ezeket sejtette a nyilvánosságra került kritikák hátterében.

magyaridok.hu

 

A BKV eláll az Ikarus Egyedivel kötött szerződéstől

A társaság közleménye szerint a Volánbusz Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. között 180 darab Modulo M168d típusú csuklós autóbusz adásvétele tárgyában – közbeszerzési eljárás eredményeként – 2017. január 16-án szerződés jött létre. Ugyanebben az évben, vagyis 2017. december 20-án a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt. és az Ikarus Egyedi Kft. háromoldalú szerződést kötött 30 darab jármű átruházása érdekében.A 30 darab autóbuszból a szerződés teljesítésének határidejéig (2018. április 11.), illetve a határidőt követő, szerződésben rögzített további 90 napos időszak leteltéig összesen 10 darabot vett át a társaság. A szerződés értelmében a BKV Zrt. a nem szerződésszerű teljesítésre tekintettel jogosult a szerződéstől való elállásra, valamint a késedelmes teljesítésre tekintettel további jogkövetkezmények (kötbér) alkalmazására.

A BKV Zrt. Igazgatóságának döntése értelmében „Társaságunk az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött Modulo M168d típusú autóbuszok adásvételéről szóló szerződéstől az Ikarus Egyedi Kft. által nem teljesített rész tekintetében eláll. Megkezdjük továbbá az Ikarus Egyedi Kft.-hez csatlakozó szerződések felülvizsgálatát is, melynek eredményéhez képest fog Társaságunk a további szükséges lépések megtétele felől dönteni, hiszen a BKV nem kíván lemondani a szerződésekben biztosított jogairól, illetve azok érvényesítéséről.”