NavigátorVilág – Vasúti fuvarozás konferencia

Függetlenül a térségi porondon

„Az elmúlt 15 évben olyan légitársasági portfóliót sikerült kialakítanunk, ahol a partnereinknek stabilitást, brandet és folyamatosan növekvő eredményeket tudunk biztosítani. Ennek köszönhetően kaptunk bizalmat tőlük máshol is, így mára tíz országban működik R-BAG leányvállalat” – nyilatkozta lapunknak Van Baaren-Horváth Éva, az R-BAG Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Van Baaren-Horváth Éva, az R-BAG Hungária Kft. ügyvezető igazgatója

– Tavaly nyáron ünnepelte a cég fennállásának 15 éves évfordulóját. Honnan indultak, és hová érkeztek?
– A cégalapítók korábbi sokéves légi fuvarozási tapasztalatuk alapján 2001-ben elérkezettnek látták az időt egy professzionális cargo GSSA (General Sales and Service Agent) vállalkozás, független légi áruszállítási vezérügynökség elindításához Magyarországon. A dinamikusan bővülő piac, a komoly és széleskörű szakmai tapasztalat, illetve a szerteágazó iparági kapcsolatrendszer biztos alapot adott a kezdetekhez. Az R-BAG Hungária Kft.-t azzal a vízióval alapítottuk, hogy Közép-Kelet-Európa egyik meghatározó, független légi áruszállítási vezérügynökévé válunk. Az R-BAG Group elsőként létrehozott, alapító egységeként a mai napig mind szervezetileg (azaz létszámban), mind volumen és árbevétel tekintetében a csoport legerősebb láncszeme vagyunk, egyben mindenhol többségi tulajdonosa a cégcsoport mára már az egész kelet-közép-európai térséget lefedő leányvállalatainak. Az R-BAG Group stratégiája szerinti átfogó cégcsoport-irányítás, illetve -menedzselés is a budapesti központból történik.

– Hogyan váltak széles palettájú szolgáltatóvá, komplett cégcsoporttá?
– Mindig is feladatunknak tekintettük a budapesti repülőtér cargo elosztó központi szerepének erősítését, illetve a régió megismertetését a nemzetközi árufuvarozó légitársaságokkal. Partnereinkkel hosszú távú, stratégiai együttműködésre törekszünk. Igyekszünk mind a légitársaságok, mind a szállítmányozó partnereink igényeit figyelembe véve a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtani export- és importirányokba is. Ezt az irányvonalat követi a közúti elő- és utófutást szolgáltató cégünk, az Airline Support International Kft. A piaci réseket figyelembe véve hoztuk létre az utas és cargo charter brókertevékenységet ellátó Aviation Solutions International Kft.-t. Mivel szívügyünk a közép-kelet-európai régió fejlesztése, illetve annak kincseinek bemutatása a világnak, innen már csak egy lépés volt az utazási irodánk, a B2Sky Travel Kft. beindítása.

– Hol rendelkeznek külföldi irodával? Hány légitársaság magyarországi képviseletét látják el most?
– Ahogy évről évre egyre több légitársaság a cégünket bízta meg a magyarországi cargo képviseletével, úgy nyíltak a cégcsoport irodái, amelyek sorban bekapcsolódtak a partneri együttműködések rendszerébe. Magyarországon kívül jelen vagyunk Ausztriában, Lengyelországban, Szlovákiában, Csehországban, Romániában, Bulgáriában, Szlovéniában, Szerbiában és Horvátországban. Légitársasági partnerünk a DHL Aviaiton, az Etihad Airways, a Leisure Cargo, az AirSerbia, az Alitalia, az AirbridgeCargo, a Virgin Atlantic Airways, az Air China és a FlyDubai.

– Minek köszönhető a dinamikus bővülés?
– A sikerünkhöz nagyban hozzájárul, hogy független vezérügynökségként dolgozunk, a döntéseink gyorsak, egyik napról a másikra tudunk reagálni újként felmerülő igényekre. Ez nagyon fontos egy olyan iparágban, ahol óriási a verseny, és ahol a versenytársak már pénzügyi befektetők tulajdonában lévő nyugat-európai cégek.

– Milyen különlegesség szerepel a kínálatukban?
– Szélesítve szolgáltatásaink körét, felismerve a növekvő igényt a „cool chain” speciális megoldásokra 2015-ben új tevékenységként jelent meg nálunk – stratégiai megállapodás keretében – a DuPont Tyvek közép-kelet-európai régiót lefedő disztribúciós feladata, ahol egy kicsit kilépünk a szélesebb porondra, hiszen ennek a speciális csomagolóanyagnak a végfelhasználói a légitársaságokon és szállítmányozókon túl elsősorban a termelőcégek. A nemzetközi légi árufuvarozási szabályok szigorodnak, a IATA által kidolgozott CEIV-tanúsítványt például egyre több, a gyógyszeripari ellátásban résztvevő cég szerzi meg. A minősítéshez olyan szigorú zárt ellátási láncot kell létrehozni, ahol kisebb hibák sem megengedettek, és a DuPont Tyvek nagyon magas minőségű védelmet nyújt ezen árufajták esetében is.

– Mi mindent céloznak ebben az évben?
– Idén természetesen továbbra is a légitársaságaink piaci részesedésének növelése a cél magasabb árbevétel mellett, egyes országokban még újabb partnerek megszerzése, illetve az air cargo volumeneket tekintve még hátrébb lévő országaink fejlesztése, erősítése áll a fókuszban.

Varga Violetta

Az interjú a NavigátorVilág 2017. áprilisi számában jelent meg.